SLAU Nieuwsbrief
no. 1 oktober 1999

SLAU website

Sinds september jl. bedient de Stichting Literaire Activiteiten Utrecht zich van een nieuw platform: het internet. De eigen pagina is gehuisvest op https://members.tripod.lycos.nl/slau. Vooralsnog is er de SLAU-agenda te vinden, alsmede algemene informatie over de SLAU en vele interessante literaire links. Uiteraard is de SLAU ook per e-mail te bereiken: stichting_slau@hotmail.com.

Het Huiskameronweer

Op 21 oktober a.s. gaat een nieuw seizoen van literair café Het Huiskameronweer van start. Op een nieuw tijdstip (de donderdagavond), op een nieuwe locatie (Hofman Café) en met een nieuwe formule (meer diversiteit tussen interviews, voorleessessies en entr'actes). Tijdens de eerste editie verwelkomt de SLAU als gast:

Adriaan van Dis
Kees Wennekendonk

Adriaan van Dis (16 december 1946, Bergen) groeide op in het Gooi. Na studies Nederlands en Afrikaans (Van Dis is de enige Nederlander die zich drs. in de Afrikaanse taal- en letterkunde mag noemen) werkte hij als journalist bij NRC-Handelsblad. Hij maakt zijn literair debuut in 1983 met de korte autobiografische roman Nathan Sid. Ook verschenen van zijn hand Een barbaar in China (1987), een reisverhaal over de zijderoute, en Zilver of het verlies van de onschuld (1988), opnieuw een autobiografisch werk. In 1990 publiceerde hij Het beloofde land, over een reis door Zuid-Afrika. In Afrika, een reisboek over de gruwelen van de oorlog in Mozambique, zag in 1991 het licht. In 1994 publiceerde Van Dis zijn eerste grote roman, Indische duinen, waarvan in Nederland vierhonderdduizend exemplaren werden verkocht. Deze bestseller werd bekroond met de Gouden Uil en de Trouw-publieksprijs. Onlangs verscheen Dubbelliefde - min of meer een vervolg op Indische duinen. In deze roman creëert Van Dis een naamloze held die zich een dichter waant. In de grote stad ontdekt hij de zelfkant van het leven. Van Dis wordt alom geprezen om zijn stijl. De Groene Amsterdammer omschreef Dubbelliefde als een 'schelmenroman, vrolijk en anekdotisch en een donkere, compact vertelde geschiedenis die noodt tot lezen en herlezen'. In Het Huiskameronweer wordt Van Dis aan de tand gevoeld over zijn nieuwe roman, waaruit hij bovendien zal voorlezen.

Utrechter Kees Wennekendonk (1957) is een muzikale omnivoor. Sinds het einde van de jaren zeventig is hij actief als pianist/zanger en componist. Daarnaast speelt hij accordeon, banjo, gitaar, mondharmonica, vleestrompet en synthetisatoren. Wennekendonk werkte mee aan een kleine dertig theaterproducties en was drie jaar vaste pianist en muzikaal commentator bij het televisieprogramma Karel. Daarnaast treedt hij op als soloperformer, met piano-improvisaties, eigen liedjes en werken van anderen. Hij componeert muziek voor bedrijfsfilms, videospeelfilms en televisiereclames. In 1997 verscheen een cd met piano-improvisaties, Donder & Liefde. Momenteel werkt Wennekendonk aan nieuw solorepertoire. Hij kiest én schrijft poëtische, veelal Nederlandstalige teksten die hij een eigen romantisch, humoristisch stempel meegeeft. Hij laat zich inspireren door de grote romantische componisten, maar evenzeer door New Orleans-jazz, rock 'n' roll, rhythm & blues en piano-improvisatoren als Keith Jarrett en Chick Corea. Wennekendonk creëert een sfeer waarin het lijkt alsof de muziek ter plekke wordt geboren.

Het Huiskameronweer vindt plaats op donderdag 21 oktober, vanaf 20.00 uur in Hofman Café, Janskerkhof 17a, Utrecht. Toegang gratis.

Het Wereldraadsel

Op zaterdag 30 oktober vindt de achtste editie plaats van Recht uit 't Hart: Het Wereldraadsel. In samenwerking met Muziekcentrum Vredenburg geeft dit festival een literair antwoord op de levensvragen van het moderne fin de siècle.

Met: Harry Mulisch, Adriaan van Dis, Karin Spaink, Geerten Meijsing, Vincent Bijlo, Sevtap Baycilii, Natasha Gerson, Tommy Wieringa, Elsbeth Etty en Désanne van Brederode.
Entr'actes: Daniel Cross en Trio Tincho.
Presentatie: Michaël Zeeman.

Waar moet het heen in de volgende eeuw? Wordt de wereld er beter op? Zal de mens eindelijk leren van zijn fouten? Zullen we het jaar 2000 meemaken, of zal de wereld voortijdig ten prooi vallen aan digitale millenniumtermieten? En hoe moet het aflopen met de aarde als het heelal steeds maar blijft uitdijen? Op de valreep van een nieuw tijdperk heeft de SLAU een uitgelezen gezelschap van schrijvers en denkers bereid gevonden om een literair antwoord te geven op de levensvragen van het moderne fin de siècle. De avond wordt klokslag 20.15 uur geopend met een mystiek miniconcert van de slagwerker Daniël Cross op marimba. De gekozen schrijvers hebben met elkaar gemeen dat aandacht voor de filosofische kanten van het bestaan een grote rol speelt in hun werk - in vorm of inhoud, en vaak in allebei. In een tweetal literaire adempauzes zijn exotische hapjes en drankjes verkrijgbaar, begeleid door tango van Trio Tincho. Thuis kunt u de dans verder ontspringen met de bloemlezing Het Wereldraadsel, die deze avond zal worden gepresenteerd.

Aanvang 20.15 uur Kleine Zaal Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht Toegang ƒ 25,-. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa. Informatie en reserveringen: tel. 030 - 231 45 44. Persinformatie: Ingmar Heytze tel. 030
- 234 36 47.

Meer informatie over de SLAU via Postbus 274, 3500 AG Utrecht. Telefoon: 030-2861849. Internet: https://members.tripod.lycos.nl/slau. E-mail: stichting_slau@hotmail.com.

Deel: ' Nieuwsbrief Stichting Literaire Activiteiten Utrecht '