AutoRai

Nissan speelt in op vraag naar meer luxe en mogelijkheden

20-1-00.

In de markt van lichte bedrijfsautos tekenen zich twee nieuwe trends af. De vraag naar luxe neemt toe. En steeds meer ondernemers willen een auto op maat, die hun producten op de juiste wijze vervoert. Op beide trends speelt Nissan haarscherp in met maatwerk en dat laat de Japanse fabrikant zien op de Bedrijfsauto RAI 2000.

Op de stand staan treffende voorbeelden, zoals de luxe King Cab Navara. En over maatwerk gesproken: in samenwerking met Veldhuizen Wagenbouw presenteert Nissan een Cabstar E 110.35 met daaraan gekoppeld een oplegger. Deze trekker/oplegger combinatie heeft een maximaal toelaatbare massa van 7.000 kg en mag nog bestuurd worden met een klein rijbewijs. Het nuttig laadvermogen op de oplegger kan tot meer dan 4.000 kg bedragen.

Groei
In de markt van lichte bedrijfsautos heeft Nissan de opgaande lijn te pakken. Vorig jaar steeg het marktaandeel in dit segment van even boven de twee procent naar bijna drie procent. Met name de nieuwe Patrol heeft fors bijgedragen aan dit resultaat. De goede rij-eigenschappen, de krachtige 2,8-liter zescilinder turbodieselmotor met intercooler en de gunstige prijsstelling maken hem favoriet in de klasse van zware 4WD-autos. In het zware 4x4 dieselsegment is de Patrol koploper.

Showprimeurs
De Cabstar E staat overigens voor het eerst op een Nederlandse beurs. Begin 99 debuteerde hij tijdens Het Salon in Brussel. Op de RAI introduceert Nissan nu een derde uitvoering met een 90 pk sterke dieselmotor van 2,7 liter en 3.200 kg GVW: de 90.32. Deze komt tussen de zwaardere 110.35 en de lichtere 75.28. De 90.32 beschikt net als de 110.35 over een kantelcabine.

De vernieuwde Terrano II met de kracht uitstralende voorzijde staat eveneens voor het eerst op een Nederlandse show. De Nissan Pickup in de uitvoering Double Cab is een regelrechte primeur. Deze auto was al leverbaar in de uitvoeringen Single Cab en King Cab met twee- en vierwielaandrijving. De Double Cab is aangepast aan de Nederlandse wetgeving om zonder BPM en op grijs kenteken geleverd te kunnen worden. De firma Veth in Arnhem, onderdeel van de Snoeks Groep uit Nieuw-Vennep, verricht de noodzakelijke aanpassingen aan chassis en carrosserie.

Oplossingsgericht
Oplossingsgericht werken staat bij Nissan voorop. Behalve de Cabstar E trekker/oplegger combinatie zijn nog meer autos voor specifieke doeleinden ontworpen. In samenwerking met Carrosseriebouw Roelofsen Raalte B.V. heeft Nissan bijvoorbeeld een Cabstar E met een luxe opbouw voor twee paarden en een zadelkamer ontwikkeld. Een variant die niet op de RAI staat, maar perfect illustreert wat allemaal mogelijk is met de Cabstar E. De versie voor paardenvervoer heeft een laadvermogen van 1.100 kg. De auto mag bovendien een trailer tot 3.500 kg gewicht trekken, zodat in totaal vier paarden zijn te transporteren. Zelfs nog met de nodige beladingreserve.

Een ander voorbeeld van maatwerk is de Cabstar E met op het chassis een kraan met knijpbak, voor laden en lossen, en een driezijdig kiepende bak. Dit is een uitgelezen combinatie voor hoveniers en plantsoenendiensten. Deze variant is te zien op stand A170 van Carrosseriebedrijf Tijmen Ploeg, die de opbouw heeft uitgevoerd.

Op stand A 708 van JMR Trading BV staat een voor Nederland nieuw concept van een Cabstar E trekkerchassis met oplegger. Als trekkend voertuig is gekozen voor de Cabstar E 110.35 vanwege zijn hoge laadvermogen in combinatie met maar liefst 3.500 kg aanhangwagengewicht. De oplegger heeft als bijzonderheid een elektrisch bediende reminstallatie, wat de ombouwkosten van het trekkerchassis laag houdt.

Nissan presenteert op de Bedrijfsauto RAI derhalve een zeer gevarieerd aanbod, waarmee het merk een belangrijke speler op de markt is. Een sterk punt daarbij is het oplossingsgericht denken. Daarnaast blinken Nissan bedrijfsautos uit door hun betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten, want goed gereedschap is het halve werk.

Deel: ' Nissan speelt in op vraag naar meer luxe en mogelijkheden '