AutoRai

Nissan Terrano II vernieuwd 6-12-99.

De vernieuwde Nissan Terrano II betreedt het podium. Door een totaal andere vormgeving oogt deze sportieve 4WD zeer imposant. De familieband, de Patrol GR, is onmis-ken-baar. Een grote bumper, nieuwe dubbele koplampen en een stoere grille zorgen voor een dynamische uitstraling. Ook het interieur is flink gemoderniseerd. De Terrano II staat nu bij de dealers als pronkstuk in de showrooms. De Belgische stylist Alain Lonay, lid van het Europese projectteam bij NETC-E (Nissans European Technology Centre in het Spaanse Barcelona) heeft deze Nissan zijn nieuwe stijl gegeven. Grote zestien inch wielen versterken het stoere uiterlijk. Moderne, geïntegreer-de achterlichten en een fraaie sierlijst op de achterdeur dragen bij aan de sportieve 4x4 uitstra-ling. Verder zijn de buitenspiegels vergroot en de treeplanken opnieuw gestileerd. Andere badges zorgen voor een betere herkenning van het merk Nissan. Het interieur van de Terrano II is geheel vernieuwd. Opvallend zijn de golvende midden-console, het tweekleurige instrumentenpaneel en de frisse kleuren voor de interieur- en stoelbekleding. Beige voert daarin de boventoon. Het instrumentenpaneel heeft nieuwe wijzerplaten, in een sportieve lay-out, en een multifunctioneel display. Op het LCD-display verschijnt de buitentempera-tuur (met een waarschuwing bij koud weer), de tijd, totale kilometerstand en de dagtellerstand. Nissan heeft het aanbod aan varianten van de Terrano II toegankelijker en overzichtelijker gemaakt. De auto is leverbaar in vier uitrustingsniveaus, ieder voorzien van unieke bekledingsstoffen. De Comfort is de basisversie. Verder zijn er nog de Luxury, herkenbaar aan de chromen details, de Elegance met leren stoelbekleding en de Sport. Deze laatste heeft bumpers in de carrosseriekleur, lichtmetalen wielen, elektri-sch te bedienen ramen, waterafstotende zijruiten, centrale portiervergrendeling met af-stands-bediening en Nissans anti-hijack systeem. De Terrano II heeft een carrosserie met een ijzersterk chassis als basis. Het onderstel is ontworpen voor maximaal comfort bij rijden op het asfalt en in het terrein. Voor heeft deze Nissan onafhankelijke voorwielophanging met dubbele triangels, torsievering en een stabilisator. Vier in de lengte-richting geplaatste draagarmen, schroefveren en een Panhard-stang verbinden de starre achteras met het chassis. Nieuw zijn de gasgevulde schokbrekers, die met name op het asfalt comfort en stabiliteit verbeteren. Voor de nieuwe Terrano II heeft Nissan het ABS verder verfijnd, onder andere door montage van een G-sensor. Die herkent aan de mate van vertraging of op verharde of onverharde ondergrond wordt geremd. Om de remwerking nog verder te optimaliseren is Electronic Brake Distribution (EBD) toegevoegd. Bovendien zorgen grotere remschijven achter voor betere pres-taties, dankzij een groter contactoppervlak en een versterkte warmteafvoer. Bij een 4WD hoort een krachtige en soepele motor. Voor de Terrano II levert Nissan een 2.7 TDI van 92 kW/125 pk. Dat maximumvermogen levert de motor bij slechts 3.600 t.p.m. Het maximumkoppel bedraagt 278 Nm bij 2.000 t.p.m. Dankzij een elektronisch geregelde dieselinjectie voldoet de motor aan de strengste emissie-eisen. Behalve met de turbodiesel is de Nissan Terrano II ook leverbaar met de betrouwbare 2,4 liter benzinemotor van 116 pk. Deze viercilinderkrachtbron heeft 12 kleppen. Behalve met een handgeschakelde vijfversnellingsbak is de Terrano II ook verkrijgbaar met een viertraps automatische transmissie. Prijzen van de Terrrano II beginnen bij f 57.795,- voor een 2.4 3-deurs Comfort en lopen door tot f 92.295,- voor de 2.7 TDi 5-deurs Elegance. Er is al een Terrano II op grijs kenteken v.a. f 42.335,-.

Deel: ' Nissan Terrano II vernieuwd '




Lees ook