Vendex KBB

22 december 1999

NMa akkoord met overname Marktkauf door Praxis-groep

De voorgenomen overname van Marktkauf Nederland door Praxis-groep (onderdeel van het detailhandelsconcern Vendex KBB) is goedgekeurd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa. De transactie zal per 31 december a.s. worden geëffectueerd. Op 21 oktober bereikten Praxis-groep en de Duitse moedermaatschappij van Marktkauf, AVA, overeenstemming over de overdracht van de Nederlandse Marktkauf-activiteiten.

Marktkauf exploiteert in Nederland negen grote bouwmarkten annex tuincentra in Amsterdam, Assen, Beverwijk, Den Haag, Duiven, Eindhoven, Groningen, Leeuwarden en Nieuwegein. De circa 500 medewerkers (FTE) komen in dienst van Praxis-groep. Marktkauf in Heerlen blijft buiten de transactie.

De overname past in de concernstrategie om de positie van Praxis-groep in de Nederlandse doe-het-zelf-markt verder te versterken en actief te worden in tuincentra. De Marktkauf-vestigingen zijn alle tussen 10.000 en 15.000 m² groot en lenen zich goed voor ombouw tot een Praxis megastore, waarvan de groep er op dit moment drie heeft. Het totale aantal Praxis-vestigingen neemt toe tot circa 120.

Na ombouw en integratie van de Marktkauf-vestigingen gedurende het komende jaar zal de transactie vanaf het tweede jaar bijdragen aan de concernwinst.

Praxis-groep bestaat uit twee ketens van doe-het-zelf-bouwmarkten, te weten Praxis en Formido. Met in totaal bijna 200 vestigingen, circa 1.900 medewerkers (FTE) en een consumentenomzet van bijna ƒ 1,6 miljard in het boekjaar 1998/99 is de groep de op één na grootste aanbieder in de Nederlandse DHZ-markt.

Deel: ' NMa akkoord met overname Marktkauf door Praxis-groep '