expostbus51

Persbericht 9930

Den Haag, 3 november 1999

NMa akkoord met overname Sparta door Accell Group

De directeur-generaal van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) heeft toestemming verleend voor de overname van de Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek B.V. door Accell Group N.V. Zowel Sparta als Accell zijn actief op het gebied van de productie van en de handel in fietsen.

Accell is op de Nederlandse markt voor fietsen actief met de merken Batavus, Koga-Miyata en Loeki en Cool! (kinderfietsen). Door de toevoeging van het marktaandeel van Sparta wordt het gezamenlijke marktaandeel op de Nederlandse markt, uitgaande van het midden- en hoge prijssegment, 30-40%. Wordt de Nederlandse markt voor fietsen als geheel genomen, dan komt het gezamenlijke marktaandeel op 20-30%. Ook als er onderscheid wordt gemaakt naar deelmarkten voor de diverse soorten fietsen (fietsen voor dagelijks gebruik, racefietsen, kinderfietsen, ATB.s en fietsen met hulpmotor) krijgt Accell op geen van de deelmarkten een economische machtspositie. Op de markt voor fietsen met hulpmotor was Sparta een sterke speler met de Spartamet. De rechten op dit concept zijn echter direct na de overname verkocht aan het Duitse Sachs Fahrzeug- und Motorentechnik Gmbh.

Na onderzoek heeft de NMa geen redenen om aan te nemen dat als gevolg van de overname een economische machtspositie kan ontstaan of worden versterkt die tot gevolg heeft dat de mededinging op deze markt significant wordt belemmerd.

Deel: ' NMa akkoord met overname Sparta door Accell Group '