Keywords: eurostar, prijsformules, reisformules, tickets

21 januari 1999

Aangepaste dienstregeling voor Diegem en Haren-Zuid vanaf 25 januari.

Sinds begin september 1996 voert de NMBS een hele reeks belangrijke werken uit op de verbinding tussen Brussel en de Duitse grens. Na de aanleg van vier sporen tussen Brussel en Leuven gaan IC - en hogesnelheidstreinen aan een snelheid tot 200 km/u rijden op de twee middensporen. De twee buitenste sporen zijn geschikt voor snelheden tot 160 km/u. Die uitbreiding zal in de toekomst de bediening tussen Brussel en Leuven kwalitatief en kwantitatief verbeteren (meer en snellere treinen).

De werken veroorzaken onvermijdelijk hinder. Zo moeten de treinen op bepaalde baanvakken waar gewerkt wordt, ofwel trager ofwel over één spoor rijden. Die vertragingen verplichten ons het treinverkeer in de ochtend- en de avondspits aan te passen. In die periodes is de lijn immers het drukst bezet. Om de stiptheid van het treinverkeer tussen Leuven en Brussel te verbeteren, wordt vanaf 25 januari de dienstregeling tijdens de piekuren aangepast in de stopplaatsen Diegem en Haren-Zuid.

Diegem:

De L-treinen van 7.05, 8.05 en 9.05 richting Brussel stoppen niet meer in Diegem. Ter vervanging zal de P-trein die vertrekt om 7.40 uur in Leuven om 7.59 stoppen in Diegem. Ook de P-trein die vertrekt om 8.21 in Leuven stopt in Diegem om 8.36. Richting Leuven stopt de L-trein van 8.55 niet meer in Diegem. Tijdens de avondspits moeten de reizigers die vanuit Brussel naar Diegem willen, noteren dat de L-treinen van 16.34, 17.34 en 18.34 niet meer stoppen in Diegem om -.55. Ter vervanging kunnen ze gebruik maken van de P-treinen met als vertrekuur 16.44 en 17.41 in Brussel-Zuid. Deze treinen stoppen dan om 17.03 en 18.00 in Diegem en om 17.21 en 18.21 in Leuven. De dienstregeling van de interregiotreinen verandert niet.

Haren:

De L-treinen van 7.08, 8.08 en 9.08 richting Brussel stoppen niet meer in Haren-Zuid. Ter vervanging nemen de IR-treinen deze taak over op 6.43, 7.43 en 8.43. Richting Leuven neemt de L-trein van 8.17 uur de taak over van de L-trein van 8.52. ‘s Avonds noteren we volgende wijzigingen vanuit Brussel: De L-treinen die vertrekken in Brussel om 16.34, 17.34 en 18.34 stoppen niet langer in Haren-Zuid om - 52. Ter vervanging kunnen reizigers de IR treinen in Brussel-Zuid nemen om 15.57, 16.57 en 17.57 en 20 minuten later afstappen in Haren-Zuid.

Om de klanten te informeren worden in de betrokken stations folders en affiches verspreid. Via de omroepinstallaties trekken we de aandacht van de reizigers. Meer info over de dienstregeling verstrekt het station Leuven tel. (016)21 21 21 of een algemene infolijn tel. (02) 555 25 55.