TuinbouwNet

Nog weinig kool naar Rusland

De Russische vraag naar Nederlandse wittekool is in januari vrijwel uitgebleven. Door de ruime koolvoorraden in de EU zat er weinig beweging in de prijs. Ook de markt van rodekool bleef vorige maand in mineur, zo meldt het Productschap Tuinbouw (PT).

Volgens cijfers van het KCB ging er in de eerste maand van dit jaar 3.200 ton wittekool naar het buitenland. Hiermee was de uitvoer ongeveer evengroot als een jaar geleden. Duitsland, Engeland, Frankrijk en Slowakije (!) waren vorige maand de belangrijkste klanten. Volgens het PT lag er op 1 februari jongstleden nog 57.000 ton wittekool in ons land gereed voor export, ongeveer evenveel als een jaar geleden.

De Nederlandse exportvoorraad van rodekool kwam op 1 februari jongstleden uit op ongeveer 10.000 ton. Hiermee lag er zo'n tien procent meer in de koelcellen vergeleken met 1999. De export van rode kool liep in januari van dit jaar vrij stroef. In totaal kon er ruim 800 ton uitgevoerd worden tegen 1.100 ton een jaar geleden. Frankrijk, Duitsland en Engeland waren de belangrijkste bestemmingen.

In Duitsland zijn de voorraden met kool op dit moment nog ruim. In de Duitse koolstreek Dithmarschen is dit seizoen tot half februari wel zes procent meer wittekool afgezet vergeleken met vorig jaar, maar de koelcellen zaten eind vorig jaar tot de nok vol. Hetzelfde geldt voor rode kool.

Ook de Engelsen hebben nog veel kool in opslag. Volgens cijfers van het ministerie van landbouw lag begin deze maand nog ruim 60.000 ton wittekool in voorraad, evenveel als in 1999. De prijzen zijn laag.

Nederland: exportvoorraad rode en wittekool op 1 februari

Pt x 1.000 ton