Noord-Nederland toonzetter composietgebruik in GWW

HEERENVEEN, 20120718 -- Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het Witteveen+Bos-kantoor in Heerenveen werd op donderdag 12 juli 2012 een symposium gehouden over de toepassing van composiet in de grond-, weg- en waterbouw (GWW). Zowel overheden als bedrijfsleven waren aanwezig. Noord-Nederland blijkt een koploper te zijn: door de toepassing van composiet in twee innovatieve projecten wordt composiet steeds vaker gebruikt in de grond-, weg- en waterbouw.

Composiet (vezelversterkte kunststof) is een innovatief materiaal dat zeer bruikbaar is voor een veelvoud aan innovatieve toepassingen. In de vliegtuigbouw, jachtbouw en scheepvaart wordt het materiaal al veelvuldig toegepast. Een gemiddeld vliegtuig bestaat voor circa de helft uit composiet. In de weg- en waterbouw wordt het materiaal tot op heden niet veel en op grote schaal toegepast wegens te weinig kennis van berekeningsmethodieken, beproevingen en normering.

Met bijna 100 deelnemers vanuit overheden, producenten, aannemers en adviesbureaus is het symposium goed bezocht en werd de aanwezige kennis in de markt gebundeld. Gezamenlijk werd geconcludeerd dat twee projecten in het noorden van Nederland hebben geleid tot een doorbraak in de composietbouw. Witteveen+Bos en architectenbureau Vegter ontwierpen in opdracht van de provincie Fryslan de unieke beweegbare composietbrug in Oosterwolde. De brug is Nederlands eerste beweegbare brug waarvan het brugdek is opgetrokken uit koolstofcomposiet. Voor het ontwerp van deze brug is uitgebreid onderzoek gedaan door de provincies Fryslan en Drenthe, Fibercore en de TU-Delft. Een ander voorbeeld van een succesvolle toepassing van composiet is de volledig composieten sluisdeur in het kanaal Erica-Ter Apel vlakbij Emmen.

De GWW-sector heeft naast hout, beton en staal nu een goed alternatief materiaal in handen. Door onder meer de sterke gewichtsreductie is composiet duurzamer dan de andere materiaalsoorten. Ook is er minder onderhoud nodig en gaat composiet langer mee. Momenteel wordt onder meer de duurzaamheid van bouwmaterialen onderzocht door AgentschapNL samen met brancheorganisaties. De uitkomsten van dit onderzoek worden eind 2012 verwacht.

Door de toepassing van composiet in de GWW-sector kan Nederland tevens haar exportfunctie verstevigen. Zo heeft Fibercore internationaal al bijna 80 bruggen van composiet verkocht.

- Einde persbericht -

Deel: ' Noord-Nederland toonzetter composietgebruik in GWW '