Novamont: Erkenning van validiteit van onze patenten

NOVARA, Italië--(BUSINESS WIRE)-- 20100421 --

Afgelopen vrijdag 16 april deed het gerechtshof in Parijs uitspraak in eerste instantie in de zaak aangespannen door Novamont tegen het Duitse bedrijf Biotec en enkele bedrijven van de Franse groep Sphere. Het gaat hier respectievelijk om de fabrikant en distributeurs van zekere op stijfsel gebaseerde producten. Novament beweerde dat deze producten inbreuk maakten op haar door patenten beschermde eerste generatie Mater-Bi product.

Het Gerechtshof bevond twee Novamont patenten volledig geldig en een derde patent gedeeltelijk, waarbij het ook van mening was dat Novamont niet genoeg bewijs kon leveren dat Biotec inbreuk op de patenten had gemaakt. Niet verder op de zaak ingaande, merkte het gerechtshof dat de analyses van de geteste producten van de gedaagde bedrijven niet in een twee partijenproces waren uitgevoerd.

Novamont toonde zich tevreden over het feit haar belangrijke patenten validiteit werd verleend. Het bedrijf twijfelt er niet aan dat beslist zal worden dat hier inbreuk op gemaakt is, als de belangrijkste aspecten van de zaak onder de loep worden genomen. Daarom zet Novamont, in de grootste overtuiging, haar zaak wegens de inbreuk op patenten voort, vooral de processen die op dit moment bij de Italiaanse rechtbanken aanhangig zijn .

Novamont CEO, Catia Bastioli, verklaarde: "Deze uitspraak bevestigt de validiteit en waarde van ons intellectuele eigendom en stimuleert onze inspanningen om meer aanvragen voor patenten in te dienen en dit eigendom te beschermen. Als de formele aspecten eenmaal afgerond zijn, zullen onze exclusieve rechten gegarandeerd ook in Frankrijk worden bekrachtigd.

Na het lanceren van de eerste generatie Mater-Bi producten, beschermd door een host van patenten, zullen wij verder gaan investeren om onze derde generatie mater-Bi voor industriële doeleinden beschikbaar te maken.”

Novamont SpA, met als aandeelhouders de Banca Intesa San Paoleo en Investitori Associati, is een toonaangevende fabrikant van bioplastic vervaardigd met grondstoffen uit agrarische bron. Met 173 werknemers (waarvan 30% actief is in Onderzoek & Ontwikkeling), heeft het bedrijf meer dan 10% van haar totale verkoop in 2009 (gelijkwaardig aan 63,6 miljoen Euro) in onderzoek en ontwikkeling geïnvesteerd. Het bedrijf kan trots zijn op een complete productiecapaciteit van 80.000 ton per jaar. Het bedrijf heeft een portfolio van patenten dat 90 patentenfamilies en 800 internationale geregistreerde patenten omvat. Haar hoofdkantoor bevindt zich in Novara en het heeft productiefabrieken in Terni. Novamont is direct of door middel van distributeurs actief in Duitsland, Frankrijk, Benelux, Scandinavië, Denemarken, het VK, de VS, China, Japan, Australië en Nieuw Zeeland.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Novamont