Telekabel

Arnhem, 19 januari 1999

NUON VERKOOPT AANDELEN TELEKABEL VOOR 550 MILJOEN

Energie-onderneming NUON heeft zijn aandelenpakket van 49% in Telekabel verkocht aan United Pan-Europe Communications (UPC). Dat heeft NUON 550 miljoen gulden opgeleverd en betekent een boekwinst van ongeveer 275 miljoen gulden. De transactie is vanochtend bekend gemaakt op een persconferentie in Amsterdam door NUON-directievoorzitter Tob Swelheim en Tim Bryan, president van UPC.

NUON heeft besloten tot totale verkoop van Telekabel omdat het energiebedrijf zich wil concentreren op energie en water en daaraan gerelateerde produkten. Telekabel is sinds 1995 onderdeel geweest van NUON. In augustus '98 voegde NUON zijn kabelbelangen samen met die van UPC waarmee Telekabel in de huidige samenstelling werd gerealiseerd.

Ook na overdracht van NUON's aandelen in Telekabel blijven er langlopende samenwerkingsverbanden bestaan tussen NUON, UPC en Telekabel.

Met een bereik van 1,4 miljoen klanten is Telekabel de grootste aanbieder van multimedia- en communicatiediensten over breedbandige infrastructuren in Nederland. Het bedrijf is actief in Flevoland, Friesland, Gelderland, Noord-Brabant, en Noord-Holland via een 50% participatie in A2000.

UPC is in Europa de grootste aanbieder van multimedia- en communicatiediensten. Het bedrijf is actief in Nederland, België, Oostenrijk en Noorwegen en ook in Oost-Europa.

NUON krijgt een gedeelte van de verkoopprijs in aandelen uitgekeerd nadat UPC haar beursgang succesvol heeft voltooid. Naar verwachting gebeurt dat begin februari. Deze betaling in aandelen geeft aan dat NUON alle vertrouwen heeft in de nieuwe marktleider van Nederland op kabelgebied.

De positie van de voormalige NUON-medewerkers bij Telekabel heeft speciale aandacht gekregen: in het verkoopcontract zijn garanties voor hen verzekerd. Zij zullen in de CAO Telecom binnen de ENB-CAO vallen. De Ondernemingsraden van Telekabel en NUON hebben met deze afspraken ingestemd.

Tegelijk met deze grote aandelenverkoop zal Telekabel-directeur Ferdie Hetterschijt overstappen naar de hoofddirectie van NUON. Daarnaast neemt Hetterschijt de voorzittershamer van de Raad van Commissarissen van Telekabel over van Cok van der Horst, NUON-hoofddirecteur. Hetterschijt wordt, per 15 februari, opgevolgd door Henk Koning als directievoorzitter.

Deel: ' NUON verkoopt aandelen Telekabel voor 550 miljoen '