NUON

NUON verkoopt aandelen TeleKabel voor 550 miljoen

Arnhem, 19 januari 1999 Energie-onderneming NUON heeft zijn aandelenpakket van 49% in Telekabel verkocht aan het Amerikaanse United Pan-Europe Communications (UPC). Dat heeft NUON 550 miljoen gulden opgeleverd en betekent een boekwinst van ongeveer 275 miljoen gulden. De transactie is vanochtend bekend gemaakt op een persconferentie in Amsterdam door NUON-directievoorzitter T. Swelheim en T. Bryan, directeur van UPC.

NUON heeft besloten tot totale verkoop van Telekabel omdat het energiebedrijf zich wil concentreren op energie en water en daaraan gerelateerde produkten. In deze strategie passen geen telecommunicatie-activiteiten. Telekabel is sinds 1995 onderdeel geweest van NUON. In augustus 98 verkocht NUON al 51% van zijn aandelen aan UPC.

Met een bereik van 1,4 miljoen klanten is Telekabel de grootste aanbieder van multimedia- en communicatiediensten over breedbandige infrastructuren in Nederland. Het bedrijf is actief in Flevoland, Friesland, Gelderland, Noord-Brabant, en Noord-Holland; daar heeft het een 50% participatie in A2000.

UPC is in Europa de grootste aanbieder van multimedia- en communicatiediensten. Het bedrijf is actief in Nederland, België, Oostenrijk, Noorwegen en ook in Oost-Europa.

NUON krijgt een gedeelte van de verkoopprijs in aandelen uitgekeerd nadat UPC zijn beursgang succesvol heeft voltooid. Naar verwachting gebeurt dat begin februari. De aandelenverkoop geeft aan dat NUON alle vertrouwen heeft in de nieuwe marktleider van Nederland op kabelgebied.

De positie van de voormalige NUON-medewerkers bij Telekabel heeft speciale aandacht gekregen: in het verkoopcontract zijn garanties voor hen verzekerd. Zij zullen in de CAO Telecom binnen de ENB-CAO gaan vallen. De Ondernemingsraad heeft met deze afspraken ingestemd.

Tegelijk met deze grote aandelenverkoop zal Telekabel-directeur Ferdie Hetterschijt overstappen naar de hoofddirectie van NUON. Daarnaast wordt Hetterschijt voorzitter van de Raad van Commissarissen van Telekabel. Daar wordt hij, per 15 februari, opgevolgd door Henk Koning als directievoorzitter.

Deel: ' NUON verkoopt aandelen TeleKabel voor 550 miljoen '