NVWA: Opsporen ‘klaarliggend’ draaiboek tijgermug kost 8 weken

Minister Schippers heeft Kamer mogelijk verkeerd ingelicht

DEN HAAG, 20130503 -- In antwoord op Kamervragen over de tijgermug, verklaarde minister Schippers van Volksgezondheid dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een draaiboek had klaarliggen voor het geval deze gevaarlijke exotische mug zich in Nederland zou vestigen. Toen het platform Stop invasieve exoten vervolgens vroeg om openbaarmaking van het draaiboek, meldde de NVWA dat het wel 8 weken zou kunnen duren voor het draaiboek opgespoord was.

De tijgermug kan meer dan 20 virussen en parasieten verspreiden (leidend tot bijvoorbeeld knokkelkoorts,  gele koorts en hersenontsteking) en wordt met Lucky bambooplantjes en gebruikte banden ingevoerd in Nederland. Uit onderzoek van het RIVM is bekend dat de tijgermug zelfs de koudste winters kan overleven.

Onlangs reageerde minister Edith Schippers van Volksgezondheid op een aantal schriftelijke vragen van PVV-kamerlid Reinette Klever over de mogelijke vestiging van de tijgermug in Nederland. Op een groot aantal vragen gaf de minister niet of nauwelijks antwoord (zie dit persbericht). Maar op de vraag of er een draaiboek was gemaakt voor het geval de tijgermug zich in Nederland zou vestigen, antwoordde ze: “De NVWA heeft een intern draaiboek klaarliggen voor als er een tijgermug wordt aangetroffen en er bestrijding plaats moet vinden.”

Naar aanleiding hiervan vroeg Wilfred Reinhold, voorzitter van het platform Stop invasieve exoten, op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) om openbaarmaking van dit document. De normale termijn voor behandeling van een Wob-verzoek is maximaal 4 weken.

Echter, aangezien uw verzoek betrekking heeft op informatie waarvoor een groot aantal documenten doorzocht moet wordt die zich bevindt in verschillende systemen kost het meer tijd om de door u gevraagde informatie te verzamelen en te beoordelen,” zo meldt NVWA in de ontvangstbevestiging. De dienst heeft daarom de maximale termijn van 8 weken nodig.

Wilfred Reinhold, voorzitter van het platform: “Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: óf er ligt geen draaiboek klaar wat zou betekenen dat de minister de Tweede Kamer onjuist heeft voorgelicht, een politieke doodzonde. Óf de NVWA heeft zijn documentatie zo slecht op orde, dat het ergste te vrezen is als de tijgermug zich onverhoopt zou vestigen. Als deze dienst na de vondst van de mug 8 weken nodig heeft om het draaiboek te vinden, zou het best wel eens te laat kunnen zijn.”

Deel: ' NVWA Opsporen ‘klaarliggend’ draaiboek tijgermug kost 8 weken '