Wereld Natuur Fonds Nederland

Drie oerrunderen in wereldhaven Rotterdam

Op donderdag 25 februari zijn galloway-runderen op de landtong in de gemeente Rozenburg uitgezet.Voormalig gedeputeerde van Zuid-Holland G. Brouwer en WNF-directeur W. Braakhekke gaven de drie runderen hun vrijheid. Dit is de eerste stap in de ontwikkeling van meer natuur in de regio Rotterdam. Het Wereld Natuur Fonds pleit in haar plan Nieuw Rotterdams Peil voor de ontwikkeling van meer natuur. De Landtong van Rozenburg is vrij toegankelijk voor het publiek.

Nieuw Rotterdams Peil
Voordat de galloway-runderen vandaag op de landtong in Rozenburg zijn uitgezet, werd in een forum duidelijk dat er wel degelijk ruimte voor de natuur is in en om Rotterdam. Suzanne Mulder, presentatrice van Radio Rijnmond, riep gemeenten, provincie, stadsregio en havenbedrijf op de ontwikkeling van nieuwe natuur op Rotterdamse wijze aan te pakken: geen woorden maar daden.

Veiligheid en recreatie
Rotterdam moet met Nieuw Rotterdams Peil een completere regio worden. Een regio die de verdere groei van haven en industrie combineert met grote natuurgebieden. Die natuur maakt Rotterdam bovendien weerbaar tegen het stijgende water van de zee en de rivieren. Verder kunnen de ruim 1 miljoen inwoners in de regio Rotterdam fietsen, wandelen of varen in prachtige moerasgebieden en duinlandschappen om de hoek. Voor de vogels, vissen en zeehonden zullen de nieuwe natuurgebieden een prachtig leefgebied vormen.

Galloways
Vandaag zijn een stier en twee drachtige koeien uitgezet. Binnen twee maanden worden de kalfjes verwacht. Deze kleine kudde zwerft vrij rond in een gebied van ongeveer 50 hectare (te vergelijken met 100 voetbalvelden) en zorgt al grazend voor een gevarieerd landschap waarin het voor wandelaars aangenaam toeven is. Samen met de konijnen, die al in grote getale op de Landtong aanwezig zijn, zorgen de galloways voor een fijne structuur van paden en weitjes, die door de bezoekers gevolgd kunnen worden. In de toekomst krijgen de runderen mogelijk nog gezelschap van een kleine groep konikpaarden, die dan kunnen profiteren van het baanbrekende werk van de galloways. De drie runderen -nazaten van het uitgestorven oerrund- zullen geheel zelfstandig in het gebied leven. Op de Landtong bij Rozenburg vinden ze voedsel genoeg. Bijvoeren is niet nodig en bezoekers moeten het ook beslist niet doen, omdat de natuurlijke eetgewoontes erdoor verstoord raken en de dieren opdringerig kunnen worden.

Deel: ' Oerrunderen op landtong in Rozenburg uitgezet '