Unie van elektrotechnische ondernemers

Persbericht - Zoetermeer 15 maart 2000

Staatssecretaris Adelmund ingenomen met initiatief - OFE investeert in moderne lokalen elektrotechniek

OFE Installatie, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de elektrotechnische bedrijfstak, stelt een half miljoen beschikbaar voor de modernisering van klaslokalen in het vmbo-elektrotechniek. Een voorwaarde is dat ook het ministerie van Onderwijs en de vmbo-scholen willen investeren.

Dit maakte OFE-voorzitter Rutger Meijer gisteren bekend. "Hoe we het ook wenden of keren, de branche kan niet buiten een goede instroom vanuit het vmbo. En dan moet het onderwijs in een uitnodigende omgeving plaats hebben", stelde hij gisteren tijdens het symposium van OFE ter gelegenheid van de uitreiking van de ElekTrofee.

Voorjaarsnota
Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs toonde zich ingenomen met het initiatief van het scholingsfonds. Ook de timing doet haar 'groot plezier'. Het kabinet bespreekt momenteel de verdeling van de gelden in de Voorjaarsnota. Met 'kleine vissen', zoals de investeringsbereidheid van het bedrijfsleven, hoopt zij 'grote vissen' binnen te halen en "dat is prettig na jaren van bezuinigingen op het onderwijs".
De bewindsvrouwe streeft naar verkleining van de afstand tussen onderwijs en bedrijfsleven. In dit verband complimenteerde zij het opleidingsfonds met zijn aanpak. "U heeft al probleemgestuurd onderwijs ontwikkeld. U heeft de lesbrieven 'Van stoom tot stroom' en 'Stroom uit stoom' en u neemt financieel deel in de ontwikkeling van het vmbo. Ik hoop van harte dat die financiële deelname door drie partijen wordt gedragen."

Handschoen
Vele bedrijfstakken kampen met een beperkte instroom. Dit geldt ook voor de elektrotechniek. Alleen wacht deze branche een grote uitdaging. Terwijl in andere landen er dertig vrouwen zijn op elke honderd medewerkers in een technische beroep, is de verhouding in Nederland zeven op de honderd, aldus de staatssecretaris. Zij riep de onderwijswereld en het bedrijfsleven op om deze handschoen op te nemen. Samen kunnen ze het aantal vrouwelijke leerlingen en werknemers elektrotechniek vergroten.

OFE Installatie
OFE Installatie staat onder paritair bestuur van de werkgeversorganisatie Uneto, de unie van elektrotechnische ondernemers, en de werknemersorganisaties FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en de Unie, vakbond voor industrie en dienstverlening. Vanuit een bij CAO-afspraak geregelde heffing op de loonsom financiert het fonds activiteiten ter stimulering van het niveau van kennis en vaardigheden in de elektrotechnische installatiebranche.
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Martine van der Plas, afdeling communicatie van OFE Installatie, telefoon 079-325 15 15. Een persmap met de speeches tijdens het symposium en een overzicht van alle inzendingen voor de ElekTrofee ligt voor u gereed.

Deel: ' OFE investeert in moderne lokalen elektrotechniek '