Olympische mentale trainingsoefeningen beschikbaar

Gerichte ontspanning en visualisatie verbetert sportprestaties

UTRECHT, 20130424 -- Iedere sporter kan vanaf nu gebruik maken van de ontspannings- en visualisatieoefeningen die vorig jaar speciaal ontwikkeld zijn voor het Nederlands Olympisch Team. De mentale oefeningen ondersteunden de topsporters bij het verbeteren van prestaties, bij herstel na inspanning of soms bij revalidatie van blessures.

Sportpsychologe Afke van de Wouw en het Van Praag Instituut in Utrecht maakten de serie Sports Imagery oefeningen in opdracht van de NOC*NSF, in de aanloop naar de Spelen in Londen.

Visualisatieoefeningen beïnvloeden de werking van het brein, zo blijkt uit talrijke studies. Een hoogspringer die zijn aanloop, afzet, sprong en landing visualiseert, activeert dezelfde gebieden in zijn hersenen als die hij of zij gebruikt bij de fysieke uitvoering. De sporter oefent dus in gedachten, op elk gewenst moment. Onder Amerikaanse topsporters is het gebruik van visualisatietechnieken de laatste jaren populair geworden. Ook het Olympic Team Netherlands van 2012 heeft ervaren dat de kracht van verbeelding groot is.

Prestatie, herstel en revalidatie

De serie Sports Imagery oefeningen is onderverdeeld in drie groepen:

1.            Peak Performance: ter ondersteuning van de sportprestatie.

2.            Recovery: om het herstel na inspanning te bevorderen.

3.            Rehabilitation: ter ondersteuning van de revalidatie in geval van blessures.

Elke groep begint met een instructie voor gebruik, gevolgd door ontspanningsoefeningen en een aantal visualisatie-oefeningen. Elke oefening bevat gesproken tekst, ondersteund door muziek. Elke groep oefeningen eindigt met affirmaties, ofwel positieve uitspraken die je helpen je aandacht te richten op dat wat je wilt bereiken.

De oefeningen zijn te downloaden op www.sportsimagery.nl. Hier is ook meer informatie te vinden over sports imagery. Bekende sporters als Erben Wennemars en Mark Tuitert vertellen bijvoorbeeld hoe zij visualisatie toepassen.

Afke van de Wouw

Afke van de Wouw is sportpsycholoog, bewegingswetenschapper en voormalig fysiotherapeut, met aandacht voor de mentale aspecten van sport. Zij werkt voor sportorganisaties, coacht sporters, teams en coaches, geeft lezingen en workshops. Meer informatie: www.afkevandewouw.nl

Van Praag Instituut

Het Van Praag Instituut in Utrecht ontwikkelde Gezonde Verbeelding, een serie cd’s met ontspannings- en visualisatieoefeningen bij o.a. pijn, chemotherapie en (hart-)operaties. Vanuit deze ervaring en deskundigheid kwamen de Sports Imagery-cd’s tot stand. Meer informatie: www.vanpraaginstituut.nl