Woensdag 28 juli 1999 en Ome Joop's Tour is aan de vierde dag bezig met de ronde door Nederland. Vandaag gaat het van Apeldoorn naar Hilversum. Hoe het gisteren gegaan is kunt u lezen in de Tourflits, deze wordt iedere ochtend bij het ontbijt aan de deelnemers en vrijwilligers uitgedeeld.

Op de internet-site van Ome Joop's Tour vindt u niet alleen de Tourflitsen, maar ook actuele foto's uit de Tour 1999. Bezoek ons op internet https://dit.is/ojt

Dinsdag 27 juli 1999
Burgermeester, de heer de Groot van Apeldoorn, was deze gisterochtend kennelijk goed ingelicht, Marcel had geen tijd om zijn speech te houden en rijkelijk vroeg reden wij Apeldoorn uit.
Ondanks de korte etappe was het flink op de pendalen staan voor de deelnemers. Dwars door de Veluwe met de zon in de rug en de wind tegen veel cols van de eerste categorie, het waren echte kuitenknijpers en Ger van der Gaast kreeg hier van de schuld. Hij was het immers die de route had uitgezet, echter hij deed dit met een auto en dan is het een fluitje van een cent. Ome Ger zag dit probleem in en ging uit solidariteit tegenover de deelnemers ook op de fiets. Uit de bezemwagen kwam de fiets van Tante Reiny (een fietsbegeleidster) die na de eerste col de pijp al aan maten had gegeven (heel verstandig). Dat Ome Ger niet veel verstand om het juiste verzet te zetten, bleek wel uit de eerste 50 meter van een zware beklimming. De ketting sloeg over in het hoogste verzet, hij schoot van de pendalen, kin op het stuur, knieen over het zoab (= zeer open asfalt beton). Een gelukje voor Ome Ger was dat het een damesfiets betrof en dat alleen de bezemwagenchauffeur dit alles waar kon nemen. Een geluk voor ons dat de bezemwagenchauffeur erg loslippig is. Ome Ger was echter minstens anderhalf uur na dit ongeval niet in staat de deelnemers toe te spreken, zijn stem klonk na de val heel anders.

Ondanks dit voorval en de vele tot Col de Gaast benoemde bergketens, was Ome Joop's Tour ruim op tijd om direkt na eten naar het Dolfinarium te gaan. Waar het binnengaan overigens geen problemen gaf. Bijna direct daarna mengde de Tourmassa zich met de rest van de bezoekers. Hier maakte onze oude tourrot Ome Ben Pas dankbaar gebruik van. Hij besloot deze dag te gebruiken om wat bij te beunen. Hij had namelijk de vorige dag, bij het eten van een mals kippeboutje, zijn tand verloren door op een botje te bijten. Hij had een deal gesloten met de directie van het park, om deze dag plaats te nemen in de regiekamer van een zeer spectaculaire driedemensionale film. Op het moment dat er op het filmdoek met spetters werd gespatterd. Spatterde hij het nodige speeksel over het in grote aantallen aanwezige publiek. Een makkie, want hij is immers meerdere tanden kwijt. De deelnemers hebben dubbel en dwars genoten, op een incidentje na.

Onze tourdokter werd met grote spoed bij een van onze deelnemers ontboden. Achter adem van een sprint van honderd meter, binnen de elf seconden (goede tijd overigens, doping zeker?) kwam onze tourdokter bij de patient aan. Op de vraag, aan de patient, die zeer goed bij haar positieven was, 'wat mankeer jij', zei zij: 'ik heb kauwgom onder mijn schoen'. Onze tourdokter Tante Winny Giesen, niet voor een gat te vangen, plakte een pleister op de kauwgom en sprak heel serieus:'dat is twee weken niet zwemmen'.

Jammer, want juist deze avond kwam het bedrijf Interval Duiken een leerzame doch zeer interessante demonstratie skuba-duiken geven. Ook de deelnemers mochten onder deskundige begeleiding onder water verblijven en kwamen allemaal vrolijk boven. (Epo?) nee gewoon lachgas in plaats van perslucht, dat was lachen. Bij de laatste controle ontdekte het duikinsduo Peter en Yvonne Dijkstra, dat vanuit het diepst van het zwembad de nodige luchtbellen naar de oppervlakte borrelde. Bij nader onderzoek bleek het hier om onze eigen commando, ome Henk de penningmeester te gaan. Deze had net voordat hij door het duo, met een dreghengel uit het water werd gevist, een 24 karaat gouden ketting gevonden. Deze bleek achteraf van een van de deelnemers te zijn, maar Ome Henk verdomde het om hem af te geven. Hij had namelijk het aloude commando's-motto; Wat je vindt mag je houden. Nadat er met tien man van de overige leiding hem de schat uit de handen werd getrokken, zag hij zijn gouden toekomst in het water vallen.

Tot in de toekomst, Shakka de Mus en Wiebe v/d Pol.

Ome Joop's Tour Bezoek onze internetpagina https://dit.is/ojt Contactpersoon: Marcel Legerstee
Postbus 711, 6800 AS Arnhem
Telefoon: 026 – 362 87 02 Fax: 026 – 362 87 02 Email: ojt@dit.is