FNV BONDGENOTEN

FNV:Onderhandelingen 1e callcenter-CAO afgebroken

ONDERHANDELINGEN EERSTE CALLCENTER CAO AFGEBROKEN

De vakorganisaties hebben vanmiddag de onderhandelingen over een eerste CAO bij het Groningse callcenter BSC afgebroken. Partijen konden het onder meer niet eens worden over de vertaling van de Wet Flex en Zekerheid in de CAO.

In de callcenter branche bestaat tot nog toe geen CAO. De onderhandelingen over een bedrijfs-CAO bij BSC waren dan ook een doorbraak. Bestuurder Ina von Pickartz is teleurgesteld dat het niet is gelukt om overeenstemming te krijgen:'Blijkbaar is deze sector toch nog niet toe aan volwassen arbeidsverhoudingen. BSC wilde de termijn die de flexwet stelt aan het verkrijgen van een vast contract verlengen naar 48 maanden. Terwijl iemand met een tijdelijk contract op grond van de flexwet al na 36 maanden recht krijgt op een vaste baan. Ook de periode die tussen twee tijdelijke contracten mag zitten wilde BSC verkorten van drie maanden naar een maand. Zo wordt het voor tijdelijke krachten erg moeilijk om nog aan een vaste baan te komen.'

Ook over het invoeren van twee dagen betaald calamiteitenverlof, een kinderopvangregeling en pensioenopbouw voor alle medewerkers (zowel tijdelijk als vast) viel na vier onderhandelingsrondes geen afspraken te maken. Von Pickartz: vindt het onbegrijpelijk dat BSC het zover heeft laten komen. 'BSC heeft, net als zoveel andere callcenters, de grootste moeite om aan personeel te komen. Het bedrijf werkt veel met studenten en herintreedsters op tijdelijke contractsbasis. Wil je die aan je kunnen binden, zul je toch met wat extra's moeten komen.' FNV Bondgenoten raadpleegt de leden in september en zal dan ook voorlichting geven over de flexwet.

BSC heeft ca. 1200 werknemers. Het callcenter verricht voornamelijk activiteiten in opdracht van Airmiles, energiemaatschappijen en ziekenfondsen.

Meer informatie:
Ina von Pickartz, bestuurder: 050-3631157 of 06-51405879 Mieke Westmeijer, voorlichter: 030-2738399 of 06-53728870

27 jul 99 14:08

Zoekwoorden: