Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, directie Voorlichting
Datum: 07-04-2000 Home

Nummer: 37

Koninklijke onderscheiding oprichtster stichting kinderen en poezie.

De oprichtster van en drijvende kracht achter de Stichting Kinderen en Poëzie, mevrouw W.J.H. Westbroek-Hutjens, wordt aanstaande zaterdag 8 april benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Zij ontvangt deze koninklijke onderscheiding uit handen van de staatssecretaris van Cultuur, dr. F. van der Ploeg. De benoeming van mevrouw Westbroek zal plaatsvinden tijdens de landelijke manifestatie Kinderen en Poëzie in het Land van Ooit.

Mieke Westbroek (1936), van huis uit lerares Nederlands is de oprichtster van en drijvende kracht achter de Stichting Kinderen en Poëzie. Deze Stichting, die zaterdag haar 10-jarig jubileum viert, beoogt kinderen in aanraking te brengen met poëzie en hen te bewegen zelf gedichten te schrijven. Mede dankzij het werk van Westbroek is de stichting verworden tot een landelijk bekende en professionele instelling die jaarlijks naar schatting 200.000 kinderen aanzet tot het schrijven van gedichten. Een grote groep vrijwilligers van 100 tot 150 mensen (waaronder Westbroek zelf) is actief voor de stichting.

De Stichting Kinderen en Poëzie schrijft elk jaar een gedichtenwedstrijd uit onder kinderen van
6 - 12 jaar via basisscholen, stichting kunstzinnige vorming, bibliotheken, vormingscentra en onderwijs begeleidingsdiensten. Op de jaarlijkse landelijke manifestatie worden de prijzen voor de beste gedichten uitgereikt. De jury bestaat uit Nederlandse kinderboekenauteurs. Dit jaar zijn 30.000 gedichten ingestuurd, waarvan negen procent afkomstig van kinderen van allochtone afkomst. Omdat deelnemende scholen en andere organisaties zelf veelal een voorselectie maken ligt het aantal gemaakte gedichten hoger: naar schatting 200.000 kinderen maakten een gedicht. De 150 beste gedichten zijn verschenen in de bundel Met Kroontjespen of toetsenbord.
De prijsuitreiking begint om circa 14.30 uur in het Manegetheater van het Land van Ooit in Drunen. Staatssecretaris Van der Ploeg zal de ereprijzen uitreiken. Aansluitend zal hij de onderscheiding aan Mieke Westbroek overhandigen.

Zoekwoorden:

Deel: ' Onderscheiding oprichtster Stichting Kinderen en Poezie '