Gemeente Haarlemmermeer

* Persberichten

* 5 februari 1999

... Koninklijke onderscheiding voor Klaas Jansen uit Bennebroek

Burgemeester J. van Houwelingen speldt op zaterdag 6 februari 1999 bij de heer Klaas Jansen uit Bennebroek de versierselen op, behorend bij de koninklijke onderscheiding van Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De uitreiking vindt plaats om 15.45 uur in schouwburg de Meerse, Raadhuisplein in Hoofddorp.

De heer Klaas Jansen uit Bennebroek wordt met recht een 'bouwer' genoemd. Als zoon van een aannemer werkte hij in de jaren 1950/1960 met vier broers en een zwager in het bedrijf van zijn vader. Omstreeks 1963 gaat hij samen met zijn broer Dirk 'voor zichzelf' beginnen met het Centraal Bouwbedrijf. De heer Jansen vervult eind jaren 70 de bestuursfunctie bij de Amsterdamse Aannemersvereniging; hij telt mee onder zijn vakgenoten. Na verkoop van het bedrijf gaat hij aan het werk als commercieel adviseur voor startende ondernemers. Het woord bouwen krijgt hierdoor een andere betekenis. Klaas Jansen werd vanaf 1982 actief voor de Rabobank Haarlemmermeer; eerst als lid en voorzitter van de Raad van Toezicht en vanaf 1991 als lid van het bestuur, waarvan hij sinds 1993 vice-voorzitter werd. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid trad hij op als ondersteuner, begeleider/coach van bedrijven in moeilijkheden. Op die manier bouwde hij aan perspectief voor bedrijven en de werknemers en hun gezinnen.
De heer Jansen was niet alleen bij de harde sector van bouwen betrokken, maar bij diverse zachte sectoren als politiek, kerk en cultuur. Hij was lid van de commissie van beheer van de Gereformeerde Kerk van Nieuw-Vennep. Voor de Gereformeerde Kerk van Bennebroek was hij betrokken bij het daadwerkelijk bouwen van een nieuw kerkgebouw na een brand.
Kerk en school waren bij hem onlosmakelijk verbonden. Hij heeft in het schoolbestuur gezeten van de protestants-christelijke school in Nieuw-Vennep; een activiteit waarin veel aandacht en tijd gingen zitten.
Voor zijn vertrek naar Bennebroek was Klaas Jansen actief binnen de Haarlemmermeerse ARP als voorzitter van de gemeentelijke kieskring. Voordat het CDA tot stand kwam werkte hij al aan de totstandkoming van een samenwerkingsverband. Ook in Bennebroek was hij vele jaren actief in de plaatselijke CDA-afdeling; twee jaar ben je daar raadslid geweest. In 1996 werd hij door het Haarlemmermeerse gemeentebestuur gevraagd voorzitter te worden van de participatiegroep 'Nieuw-Vennep in ontwikkeling'. Voor de realisering van een schouwburg in Hoofddorp neemt hij zitting in de 'Sponsorstichting Cultureel Centrum Haarlemmermeer'. Door sponsors te vinden is men erin geslaagd een aanzienlijk bedrag bij elkaar te sprokkelen om daarmee de Meerse tot een sfeervolle prettige schouwburg te maken. Schouwburg De Meerse is nu een florerend bedrijf waar niet de geplande 30.000 maar wel 80.000 bezoekers per jaar komen.
Hare Majesteit de Koningin heeft de heer Klaas Jansen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Deel: ' Onderscheiding voor bouwer uit Bennebroek '