PERSBERICHT TELESCOOP
telescoop@teleacnot.nl

Donderdag 16 maart 2000
21.00 - 22.00 uur
Teleac/NOT Radio 5 (1008 AM of in stereo via de kabel)
+ Nieuw Surfnet

Surfnet5, het netwerk voor experimenteel gebruik door universiteiten, hogescholen en bedrijven, komt dit jaar in de lucht. Met een backbone van 80 gigabit is dit nieuwe netwerk het snelste van Nederland, veel sneller dan gewone internetverbindingen. Op Surfnet5 wordt met nieuwe toepassingen voor breedbandinternet geëxperimenteerd. Het gaat onder meer om video-on-demand en videoverbindingen tussen ziekenhuizen.

+ E-mail via de stem

In de tweede aflevering van de TeleScoop-serie over spraaktechnologie aandacht voor e-mailtoepassingen. De computer kan e-mail bijvoorbeeld “oplezen”, ideaal voor blinden en slechtzienden, maar ook voor mensen die via de telefoon hun e- mailberichten willen ontvangen zonder een laptop. De software waarmee e-mail wordt omgezet naar spraak behoort tot de nieuwe generatie tekst-naar-spraak programma’s.

+ Landelijke Radio Vlooienmarkt

In het Autotron Rosmalen werd zaterdag de 25-ste landelijke radiovlooienmarkt gehouden. Het is één van de oudste onderdelenmarkten van ons land. Vele duizenden zendamateurs snuffelden tussen de tweedehands zenders en ontvangers. Ook de Veron, de belangenvereniging voor radiozendamateurs en de Rijksdienst voor Radiocommunicatie stonden op de markt. Een reportage in Telescoop.

+ Verder in deze uitzending

Uiteraard ook in deze uitzending het laatste nieuws, onder meer over een proef waarbij GSM masten op wegportalen komen te staan en een blik in de verschenen bladen.

TELESCOOP IS HET WEKELIJKS MAGAZINE VAN TELEAC/NOT- RADIO OVER COMPUTERS, NIEUWE MEDIA EN
COMMUNICATIE.

Presentatie: Ingrid Drissen