Vereniging Eigen Huis

Nieuwste woonconsument home

In de woonconsument van maart 1999

Sparen en beleggen in één hypotheek - Risico op maat U lost af op uw hypotheek of u spaart voor de aflossing. Beide zijn bij een lage hypotheekrente niet zo aantrekkelijk. Veel aantrekkelijker lijkt het om de aflossing in aandelen te beleggen. Maar voor de meeste huishoudens vormt een beleggingshypotheek een te groot risico. Is een combinatie van sparen en beleggen misschien de beste oplossing?

Veranderen van geldverstrekker?
Hypotheekadviseurs komen maar al te vaak met een voorstel om van geldverstrekker te veranderen. U wordt daar ogenschijnlijk beter van. Maar de schijn bedriegt. Alleen de adviseur vaart er wel bij.

Extra geld opnemen uit uw hypotheek
De rente voor een hypotheek is 3 to 6% lager dan die voor een persoonlijke lening of doorlopend krediet. Geld opnemen via uw hypotheek is altijd voordeliger als u niet naar de notaris hoeft voor een nieuwe, dure hypotheekakte.

Nationale Hypotheek Garantie voor achterstallig onderhoud Tot voor kort was Nationale Hypotheek Garantie (NHG) alleen mogelijk bij de aankoop van een huis. Sinds 1 januari kunt u ook tijdens de looptijd van uw hypotheek NHG aanvragen als er achterstallig onderhoud is.

Houd uw hoofd koel en uw voeten warm - vloerwarming voor meer comfort Warme lucht stijgt op. Daarom hebben wij in onze goed geïsoleerde woningen toch vaak last van koude voeten. Met vloerverwarming behoort dat probleem tot het verleden.

Een huis kopen met kapers op de kust
De woningmarkt is gespannen. Zeker in de randstad is de vraag naar huizen veel groter dan het aanbod. Dat leidt soms tot hachelijke situaties. Bezichtigen kán, maar alleen tegelijk met andere geïnteresseerden. In de meest extreme situatie moet u dan ook nog meteen een bod uitbrengen ... met alle risico's van dien.

En verder....

* Uit het lood

* Financieel advies van de maand

* Uitgaven