Algemene Onderwijsbond

AOb Onderwijsblad

Utrecht, 22 maart 2013

nr 6 van 23 maart 2013

Hierbij de belangrijkste onderwerpen uit het nieuwe nummer van het Onderwijsblad, nummer 6 van 23 maart, dat aanstaande zaterdag bij de leden van de Algemene Onderwijsbond wordt bezorgd.

Coververhaal: Tablet maakt boeken overbodig

Dg boeken, werkboeken en schriften voor rekenen, taal en begrijpend lezen. Leerlingen van basisschool de Delta in Assendelft werken met tablets. 'Leerlingen zien nu direct of ze een opgave goed of fout hebben gemaakt. Niet pas de volgende dag, als ik de schriftjes heb nagekeken.'

Brabant haalt RK van de gevel

Met beider goedvinden hoorden de katholieke scholen en de katholieke kerk de laatste decennia weinig tot niets van elkaar. Tot bestuursvoorzitter Jan Timmers van het Brabantse schoolbestuur Signum vorig jaar aankondigde de banden met de kerk ook officieel te willen verbreken. Geen van de Signum-scholen doet nog aan catechese (geloofsonderricht) en het kind van een lesbisch stel is van harte welkom als leerling, maar niet in de kerk als dopeling.

Lesgeven achter de tralies

Jongeren die een delict pleegden, krijgen onderwijs achter de gesloten deuren van de jeugdinrichting. Hoe is het om daar te werken en wat bezielt de leerkrachten om juist hier voor de klas te staan? "Als je leerlingen wilt bijbrengen wat de hoofdstad van Mongoli is, ben je hier aan het verkeerde adres."

Een kantoorbaan is vast niet zo leuk als dit

Pas afgestudeerde academici moeten het lerarentekort in het voortgezet onderwijs tegengaan en de status van het beroep opschroeven. Het kabinet trekt hier 57 miljoen euro voor uit. Bijvoorbeeld voor meer opleidingsplaatsen in het traject Eerst de klas. Deelnemers verwachten zelf na vijf jaar niet meer voor de klas te staan. "Jammer, maar zij zijn niet per se verloren voor het onderwijs."

Leerkracht en ondernemer

Ze staan een paar dagen per week voor de groep n runnen een eigen praktijk van waaruit ze kinderen en collega's begeleiden. Theo Klungers, Carin Bremer en Tineke Verdoes hebben een missie: leerkrachten laten zien hoe ze kinderen met enkele simpele trucjes verder kunnen helpen.

Spreiden van leerlingen blijft lastig

Het actief spreiden van leerlingen blijft een punt van discussie. Goed onderwijs heeft niets met kleur te maken, zeggen tegenstanders. Leren omgaan met verschillende mensen is essentieel, menen voorstanders. Het mengen zelf blijkt een moeizaam proces. Sommige scholen haken af. "Het is verspilde energie geweest."

Nieuws:

Personeel draait op voor miljoenentekort BOOR

De financile situatie bij het openbaar onderwijs Rotterdam is veel slechter dan verwacht. Scholen moeten nu 143 fte inleveren voor de vervangingspool.

Bezuiniging kenniscentra kost 1200 banen

Ondanks de noodkreet vanuit zowel het onderwijs als bedrijfsleven gaat de bezuiniging van 80 miljoen op de zeventien kenniscentra beroepsonderwijs door. Zeker 1200 banen staan hierdoor op de tocht.

Cao bestuurders primair onderwijs

De eerste cao voor bestuurders in het primair onderwijs is een feit. Het ministerie van Onderwijs heeft zijn zegen gegeven aan een beloningsregeling die loopt tot 130.564, inclusief onkostenvergoeding en pensioenbijdrage.

Toets als ranglijstje is 'onzin'

Iedereen staat op zijn achterste benen vanwege het openbaar maken van de resultaten van de Cito-toets. Maar de centrale eindtoets komt er aan, dan wordt alles anders.

Best betaalde hbo-bestuurder: 227.211

Voorzitter Geri Bonhof van de Hogeschool Utrecht was met een bezoldiging van 227.211 vorig jaar de best betaalde hbo-bestuurder. Ze passeerde daarmee nipt Fontysvoorzitter Marcel Wintels, die salaris heeft ingeleverd.

Deel: ' Onderwijsblad nummer 6 van 23 maart 2013 '