TuinbouwNet

Consument in verwarring over koken groente

In hoeveel water moet je groenten opzetten om de vitamines zo goed mogelijk te behouden? Veel consumenten weten het niet meer na tegenstrijdige berichten in de media. Dit blijkt uit marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT).

"Een klein bodempje water en het deksel op de pan is de beste methode om de vitamines in de groente te behouden", zegt Marja Slagmoolen van het Voorlichtingsbureau Groenten en Fruit. Ook het Voedingscentrum in Den Haag zit op deze lijn. De Nederlanders zijn in verwarring geraakt door een vraag over het koken van groente in de wetenschapsquiz van eind vorig jaar. Toen was het 'juiste' antwoord: in een ruime hoeveelheid kokend water. Fout dus.

Uit het PT-onderzoek kwam ook naar voren dat jongeren anders tegen het gebruik van groenten aankijken dan ouderen. De senioren denken dat de jonge generatie veel gemaksvoedsel naar binnen werkt, minder tijd uittrekt voor het bereiden van een maaltijd en daardoor minder gezond eet dan zijzelf doen. De jongeren zeggen op hun beurt dat de ouderen de groenten te lang koken en ook te weinig roerbakken. Hierdoor krijgen ze minder gezonde voedingsstoffen binnen, zo beweert de jeugd.

Het onderzoek signaleerde verder dat veel consumenten weer terugverlangen naar groente met de 'smaak van vroeger'. De ondervraagden vinden de smaak van de groenten uit 'eigen tuin' beter dan de producten uit de winkel. Wellicht zou de sector hier op in kunnen spelen door de biologisch geteelde groenten te positioneren als smaakgroenten, zo constateert het productschap.

De consument heeft een diepgeworteld gevoel dat zegt dat groente nodig zijn om het lichaam gezond te houden. Dit zeggen zowel jongeren als ouderen. Vooral de jeugd eet te weinig groente. Ze weten dit zelf vaak ook wel en soms proberen ze dit te compenseren. Opvallend in het onderzoek was verder dat de tweede generatie van de allochtone Nederlanders vrijwel dezelfde groenten in huis halen als hun leeftijdsgenoten van de autochtone bevolking.

Het rapport 'Hoe kiest de Nederlander zijn groenten' (PT 00-11) is voor telers en handelaren gratis op te vragen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633.

Deel: ' Onderzoek consument in verwarring over koken groente '