Ingezonden persbericht

Amersfoort, oktober 2007

Onderzoek naar asbest in Museum Flehite afgerond

In opdracht van het bestuur van de stichting Amersfoort in C heeft Price Waterhouse Coopers onderzoek gedaan naar de toedracht van de asbestaffaire in Museum Flehite. Het asbest is in de jaren zeventig aangebracht, is daarna gaan verkruimelen en is in de lucht terecht gekomen. Toen dit ontdekt werd, is het museum op 16 maart 2007 direct gesloten. In de maanden daarna is de collectie door museummedewerkers gereinigd van asbestdeeltjes.

Momenteel wordt de asbest uit het pand verwijderd. Deze asbestoperatie zal nog tot half november duren. Op 20 en 21 oktober organiseert Museum Flehite een benefiet verkoopexpositie in het Rietveldpaviljoen om de kosten van de reiniging te bestrijden.

Uit het rapport van Price Waterhouse Coopers blijkt dat vele partijen op de hoogte hadden kunnen zijn van de aanwezigheid van asbest in het pand. Er is echter geen opzet of grote nalatigheid aantoonbaar. Het bestuur van Amersfoort in C heeft als conclusie getrokken dat derden niet aansprakelijk kunnen worden gesteld. Het onderzoek is hiermee afgerond. Mocht zich in de toekomst een aan asbest gerelateerd gezondheidseffect bij een van de medewerkers of vrijwilligers voordoen, dan zal het bestuur van Amersfoort in C als werkgever de verantwoordelijkheid op zich nemen.

//////////////////// EINDE BERICHT //////////////////

Zoekwoorden: