NIPO

Opmerkelijke opinies

25 maart 1999

Een tube spaarverzekering bij de ETOS?

Het NIMA heeft begin maart een seminar georganiseerd met als titel "Assurantieshoppen en pensioenpinnen in de buurtsuper?" In het kader van dit seminar heeft het NIPO een onderzoek gehouden onder ruim 400 financiële beslissers binnen het huishouden over hun houding tegenover nieuwe distributievormen van levensverzekeringen. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander vasthoudt aan gewoontes en men nieuwe distributievormen niet ziet zitten.

Drie vijfde van de huishoudens vooral via assurantiekantoor verzekerd Wanneer aan Nederlandse huishoudens wordt gevraagd via welke wijze men zich voor schade- of levensverzekeringen heeft verzekerd, ontstaat het volgende beeld:

Bij/via assurantiekantoor 61% van de huishoudens Rechtstreeks bij verzekeringsmaatschappij 46% van de huishoudens Bij/via een bank 24% van de huishoudens Bij/via de werkgever 12% van de huishoudens

Uit bovenstaand overzicht valt op, dat het assurantiekantoor een dominante positie heeft, maar ook dat men ervaring heeft met meerdere kanalen (D&O - NIPO Onderzoek, februari 1998).

Klant blijft trouw aan huidige wijze van distributie van spaarverzekeringen Plannen om via internet verzekeringen te verkopen of plannen om verzekeringen via een supermarkt te verkopen worden regelmatig gemaakt. In Engeland heeft men bij de drogisterijketen Boots al ervaring met het verkopen van reis- en ziektekosten-verzekeringen. Maar zou de Nederlandse consument daadwerkelijk van het ene moment op het andere moment massaal overstappen naar een nieuw kanaal? Of worden slechts bepaalde type klanten aangesproken; klanten die misschien al bij een Direct Writer (zonder tussenkomst van bank of assurantiekantoor) zitten? Het bleek dat de Nederlandse huishoudens in 60% van de gevallen bij hetzelfde kanaal willen blijven.

We zijn ook nagegaan of men zich kon voorstellen om een spaarverzekering af te sluiten bij een heel ander verkooppunt. Hierbij kon men per mogelijkheid een percentage tussen de 0 en 100% aangeven. De ANWB heeft als alternatieve aanbieder van spaarverzekeringen de grootste kans om als nieuw verkoopkanaal overwogen te worden.

Huishoudens ANWB 8% Energie of gas bedrijf 5% Warenhuis 5% Supermarkt 4% ETOS 2%

Conclusie * Consumenten zijn zeer verknocht aan hun eigen kanaal en zullen niet snel overstappen. * Een aanbieder met een grote naam en al werkzaam op het terrein van de dienstverlening aan consumenten zoals de ANWB wekt meer vertrouwen als aanbieder van verzekeringen dan ETOS die in een compleet andere branche zit.

Dit persbericht is een samenvatting. Wilt u het hele artikel: "distributiekanalen en levensverzekeringen; kansen en bedreigingen in de assurantiewereld" lezen dan kunt hier klikken.

*** Zie voor de grafieken de originele NIPO-webpagina ***

Deel: ' Onderzoek naar distributievormen levensverzekeringen '