Politiebericht

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 21-06-99

Onderzoek naar 2 doden door vuurwapengeweld/
Rechercheteams onderzoeken schietincidenten d.d. 19 juni waarbij 2 doden vielen.

Twee doden door vuurwapengeweld.

In de nacht van vrijdag 18 op zaterdag 19 juni zijn door vuurwapengeweld in de binnenstad van Utrecht 2 doden gevallen.

Om 01.30 uur kreeg de politie een melding van een vechtpartij in een café aan de Bemuurde Weerd Oostzijde. Binnen enkele minuten waren de eerste agenten ter plaatse. De politie trof op de grond in het café een zwaar gewonde man aan. De man bleek te zijn neergeschoten. Een spoedoperatie in het ziekenhuis kon het 35-jarige slachtoffer uit Utrecht helaas niet meer redden. De man overleed tijdens de operatie aan zijn verwondingen.

In het eerste onderzoek van de politie is komen vast te staan, dat het slachtoffer in het café ruzie met andere cafébezoekers had gekregen. Eén van de andere bezoekers van het café schoot het slachtoffer neer. De mannen waarmee had slachtoffer ruzie had gekregen, waren voordat de politie ter plaatse kwam in een auto verdwenen.

De politie organiseerde onmiddellijk een grote klopjacht. Die leidde helaas niet tot aanhouding van de verdachten.

Om 04.00 uur kreeg de politie een melding van onenigheid bij een café aan de Nobelstraat. De agenten spraken voor dat café een groepje mannen aan. Terwijl de agenten met die mannen stonden te praten, werd er plotseling vanuit de deuropening van het café geschoten. Eén van de mannen met wie de agenten hadden staan praten, viel gewond op straat. Een agent trok onmiddellijk zijn vuurwapen en sommeerde de schutter zijn wapen te laten vallen. De schutter volgde dit bevel van de politie niet op. In plaats daarvan richtte hij zijn vuurwapen opnieuw op het slachtoffer. Hierop schoot de politieman gericht op de schutter.

Ondanks dat hij was getroffen door een politiekogel, liep de schutter het café in. De politie grendelde onmiddellijk de omgeving af. De dader trachtte vervolgens door de achteruitgang van het café te vluchten. De politie verijdelde de vluchtpoging en hield de schutter in de Muntstraat aan. Het ging om een 25-jarige Hagenaar. Hij had een schotwond opgelopen aan zijn arm. De politie nam zijn vuurwapen inbeslag. De verdachte is na behandeling in het ziekenhuis ingesloten op het politiebureau.

Het slachtoffer - een 29-jarige man uit IJsselstein - overleed op straat aan zijn verwondingen.

De Technische Recherche heeft op beide plaatsen een uitgebreid sporenonderzoek ingesteld.

Recherche Bijstands Team.

Voor het onderzoek inzake het vuurwapenincident in het café aan de Bemuurde Weerd Oostzijde is een Recherche Bijstands Team uit de regio Utrecht bijeengeroepen.

De recherche van district Paardenveld stelt een onderzoek in naar de toedracht van het schietincident bij het café aan de Nobelstraat. De aangehouden verdachte heeft bekend te hebben geschoten. De aanleiding tot het schietincident is nog onduidelijk. De verdachte wordt binnenkort voor de Officier van Justitie geleid.

Sectie.

Op de lichamen van beide slachtoffers wordt door de patholoog anatoom sectie verricht.

Deel: ' Onderzoek naar doden door vuurwapengeweld in Utrecht '