TuinbouwNet

De invloed van bijbelichting op vaasleven Bouvardia

Kan assimilatiebelichting de houdbaarheid van dubbelbloemige Bouvardia’s verbeteren? Dat laat het Productschap Tuinbouw (PT) uitzoeken. Het onderzoek is vorige week goedgekeurd door de Sectorcommissie Bloemisterij van het PT.

De houdbaarheid van dubbelbloemige Bouvardia’s laat momenteel in de winter vaak te wensen over. De oorzaak daarvan ligt in de slappere bladeren van het gewas in deze periode. In verband met productieverhoging overwegen veel Bouvardiakwekers over te schakelen naar een belichte teelt. Het is daarom raadzaam eerst te weten wat de invloed daarvan is op de houdbaarheid van de bloemen.

Verder wordt een aantal biologische middelen getest als bestrijder van roest bij anjers. Deze schimmelziekte vormt de laatste jaren een steeds groter probleem in de anjerteelt. De bestrijding van roest is lastig. Bovendien heeft de schimmel resistentie opgebouwd tegen de gangbare bestrijdingsmiddelen. Daarom bestaat er behoefte aan alternatieve middelen, ook al bestaan er roestresistente cultivars.

De andere onderzoeksprojecten die de sectorcommissie heeft goedgekeurd, zijn: Bloeiregulatie bij Spathiphyllum, suikerrot bij gerbera, bestrijding van de koolbladroller door feromoonverwarringstechniek en de bestrijding van Phytophtora bij Cymbidium. Ook goedgekeurd zijn: een meer planmatige productie van poinsettia, een sorteermachine voor snij-Anthurium en de werking van ASCO-FIR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Proefstation voor de Bloemisterij en Glasgroente (PBG).

Het geld voor dit onderzoek komt uit de heffingen die de bedrijven gezamenlijk aan het PT betalen. Via de sectorcommissie beslissen vertegenwoordigers van de teelt- en handelsorganisaties en vakbonden in de bloemkwekerijsector over de besteding ervan.

Deel: ' Onderzoek naar invloed bijbelichting op vaasleven Bouvardia '