RDW
https://www.rdw.nl

RDW goedgekeurd door APK-keurmeesters

Onderzoek positief over dienstverlening RDW en eisen APK

De dienstverlening van de RDW is goed op orde. Dat blijkt uit een onderzoek onder APK-keurmeesters dat eind vorig jaar in opdracht van de RDW is uitgevoerd. De keurmeesters is ook gevraagd naar hun mening over de in maart 2000 ingevoerde APK-verbeterpunten. De onderzoeksresultaten worden gebruikt voor een continue verbetering van het keuringsproces.

Uit het onderzoek blijkt dat de RDW het goed doet. Volgens de keurmeesters betekent het feit, dat de RDW zijn eigen dienstverlening onderzoekt, dat de RDW kritisch naar zichzelf kijkt en de wil heeft om te verbeteren. De keurmeesters geven de RDW een gemiddeld cijfer van een zeven.
Allereerst wordt het nieuwsblad APK-keurmeester, met informatie over de APK, goed gewaardeerd. De keurmeesters vinden het blad praktijkgericht, duidelijk en informatief.
Goed zijn ook de contacten met de steekproefcontroleurs. Zij houden over het algemeen rekening met specifieke situaties bij een garagebedrijf en oordelen waar mogelijk naar de geest van de regels. Ook de medewerkers van de helpdesk worden positief beoordeeld. Ze zijn vriendelijk, denken mee, hebben expertise en een positieve, klantvriendelijke houding.

Wachttijden korter
Uiteraard zien de keurmeesters een aantal zaken graag anders. Zo mag de servicesnelheid van de RDW worden opgeschroefd. De wachttijd voor een steekproef duurt lang, net als de tijd voordat een wijziging in de regelgeving wordt gecommuniceerd. Ook het afmeldsysteem vindt men vaak traag werken; alhoewel de oorzaak daarvan bij de externe provider ligt.
Daarnaast vindt men dat de RDW eigen fouten vaker zou moeten toegeven. Dat komt de betrouwbaarheid van de organisatie ten goede. Tot slot, sluit de informatie die de RDW verstrekt vaak niet aan bij de behoefte van de keurmeesters. Deze is dikwijls te juridisch, niet praktijkgericht en voor meerdere uitleg vatbaar. Dat geldt overigens niet voor het blad APK-keurmeester dat daarom volgens de respondenten best vaker mag verschijnen. Nu is dat nog vier keer per jaar, maar die frequentie zou gerust verdubbeld of zelfs verdriedubbeld mogen worden.

Kwaliteitsgarantie
Hens Peeters Weem, procesmanager APK van de RDW, is tevreden met het eindrapport.In het onderzoek scoren we mooie cijfers. Gemiddeld krijgen we een zeven. Dat moet de volgende keer natuurlijk gewoon een acht zijn. Op dit moment zijn we bezig met de ISO-certificering voor de APK. Zeg maar een kwaliteitsgarantie voor ons systeem voor autokeuringen. De nieuwe ISO-norm richt zich op klantgerichtheid en continue verbetering. Op dat vlak heeft het onderzoeksbureau diverse aanbevelingen gedaan. Daarmee gaan we nu onze dienstverlening verder uitdiepen en verbeteren.

Het APK-onderzoek is uitgevoerd door het Amersfoortse bureau W&D, dat een ruime ervaring heeft in de autobranche op het gebied van tevredenheidsonderzoek. Het bureau heeft vijf paneldiscussies uitgevoerd met in totaal 54 keurmeesters uit het hele land. En 500 keurmeesters - een respons van 25 procent op de steekproef - hebben het enquêteformulier ingevuld met ruim 150 vragen over de APK.

Een samenvatting van het onderzoeksrapport is in te zien op de website van de RDW (www.rdw.nl). Wilt u het voledige rapport ontvangen dan kunt u schriftelijk een exemplaar aanvragen bij Renee Looye van de RDW, Postbus 777, 2700 AT Zoetermeer.

Zoekwoorden:

Deel: ' Onderzoek positief over dienstverlening RDW en eisen APK '




Lees ook