Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 1-09-2001

Politieberichten district Binnensticht, 12.30 uur
Ongelukkige landing luchtballon

ZEIST Surveillerende agenten zagen vrijdagavond rond tien over half negen een luchtballon vrij laag boven de Irenelaan hangen. Even later kwam de melding dat de ballon die inmiddels boven het Oranje Nassauplein hing, daadwerkelijk in de problemen was.

De mand met daarin 17 passagiers hing half boven het water en werd door omstanders naar de kant getrokken. Toen de mand veilig op de kant stond, werd de ballon opengetrokken. Deze kwam deels in het water terecht en deels in de top van een boom. Door het gewicht van de ballon bezweek de top van de boom. De brandweer kwam er met een ladderwagen aan te pas om de top uit de boom te verwijderen voordat deze naar beneden zou storten.

De ballonvaarder, een 25-jarige man uit Idskenhuizen verklaarde eerder op de avond in Amersfoort te zijn opgestegen maar boven Zeist in moeilijkheden te zijn gekomen toen de wind draaide en zijn gas bijna op was. Hierdoor moest hij een zogenoemde voorzorgslanding maken en zag daarbij geen andere keus dan het Oranje Nassauplein. Alle inzittenden bleven ongedeerd. De schade aan de boom en de kosten van het verwijderen van de top zullen mogelijk op de man verhaald worden.

Met alcohol op achter het stuur

BILTHOVEN Een 30-jarige man uit De Bilt werd in de nacht van vrijdag op zaterdag om twee uur op de Jan Steenlaan staande gehouden op verdenking van rijden onder invloed. Na een blaastest bleek dat de man daadwerkelijk teveel op had (1,1 promille).

Met een rijverbod van vier uur en een proces verbaal op zak kon de man het politiebureau verlaten.

Snelheidscontroles

DE BILT op DE Utrechtseweg is vrijdagmiddag tussen half twee en half vier op snelheid gecontroleerd. Van de 1015 gecontroleerde voertuigen reden er 121 harder dan de maximaal toegestane 80 km per uur. Een bestuurder reed 121 km per uur.

MAARTENSDIJK Op de Tolakkerweg is vrijdagmiddag van kwart voor een tot half drie gecontroleerd op snelheid. 210 Bestuurders van de gecontroleerde 923 bestuurders reed harder dan de toegestane 50 km per uur. Een overtreder reed 89 km per uur.

Zoekwoorden:

Deel: ' Ongelukkige landing luchtballon in Zeist '