Nederlands Openluchtmuseum

P-04 / Arnhem

Ontmoetingsdag voor visueel gehandicapten op 7 oktober

Op zondag 7 oktober 2001 biedt het Nederlands Openluchtmuseum wederom een speciaal programma voor mensen met een visuele handicap. Volwassenen én kinderen kunnen tijdens deze ontmoetingsdag op hun eigen manier kennis maken met het Openluchtmuseum. Er is aandacht voor de collectie van het museum en er zijn speciale voorstellingen in de meermalen bekroonde herinneringsmachine HollandRama. Geheel nieuw dit jaar is het herinneringstheater, waarbij de bezoekers via een spelsituatie worden meegenomen naar het verleden.

Voelen, ruiken en horen

De ontmoetingsdag biedt visueel gehandicapten de mogelijkheid om te voelen, ruiken en horen wat het Openluchtmuseum te bieden heeft. Op het Binnenplein is een speciale markt ingericht met collectiestukken van het Openluchtmuseum. Niet alleen objecten en streekdrachten worden gepresenteerd, maar ook planten uit de kwekerij en kruidentuin, waarbij er extra aandacht is voor de geur en de textuur. Er is zelfs een stand waar levende dieren en hun uitwerpselen onder de aandacht worden gebracht.

Rondleidingen

Gedurende de dag zijn er vijf rondleidingen voor visueel gehandicapten, waarvoor nu al kan worden gereserveerd. Tijdens de rondleidingen, die ruim een uur duren, worden onder meer de bakkerij, de wasserij en de molens van het Openluchtmuseum bezocht.

HollandRama

HollandRama, de meermalen bekroonde herinneringsmachine, is ook opgenomen in het programma van de ontmoetingsdag. Door gebruik te maken van een speciale walkman, kan de visueel gehandicapte bezoeker hier een wonderlijke reis maken langs het Nederlands verleden.

Herinneringstheater

Nieuw in het Openluchtmuseum is dit seizoen het zogenaamde herinneringstheater, een theatervorm waarbij de bezoeker via gespeelde situaties het verleden meebeleeft. Tijdens de ontmoetingsdag zullen bezoekers kennismaken met een aantal personages uit dit theater, zoals Thonis Moons, de `buitengaander' die zijn koopwaar aanbiedt en vertelt over zijn belevenissen als reizende koopman.

Permanente route voor visueel gehandicapten

Ook buiten de Ontmoetingsdag is het Openluchtmuseum goed toegankelijk voor visueel gehandicapten. Het museum beschikt over een permanente route voor visueel gehandicapte bezoekers. Met behulp van een rondleiding op een walkman, diverse soorten geleiding, menukaarten in braille, geurbakken en speciaal aangepaste (tastbare) museumobjecten, kunnen zij zelfstandig hun weg door het museum vinden. Een reliëfplattegrond, zuilen met brailleteksten en grootletterschrift en de mogelijkheid alles aan te raken zorgen voor optimale toegankelijkheid van de informatie.

Het museum is tijdens de Ontmoetingsdag voor visueel gehandicapten normaal geopend van 10.00 tot 17.00 uur.

Entree volwassenen f23,25, kinderen van 4 t/m 12 jaar f15,50, senioren f22,00. Begeleiders van (visueel)gehandicapten hebben gratis toegang.

Inschrijven voor rondleidingen:

Inschrijven voor de rondleidingen op de Ontmoetingsdag kan via het reserveringsbureau, telefoon 026 357 61 23. De rondleidingen starten om 10.00, 11.15, 12.30, 13.45 en 15.00 uur.

Contact info@openluchtmuseum.nl with ques Picture tions or comments regarding this site.
Copyright 2001, Nederlands Openluchtmuseum Arnhem, BOF Inc. (Built on Fridays). All rights reserved.

Deel: ' Ontmoetingsdag visueel gehandicapten Openluchtmuseum Arnhem '