Provincie Overijssel

Zwolle, 28 maart 2000

Dit is een gezamenlijk persbericht van de provincie Overijssel en de Internationale Agrarische Hogeschool Larenstein

Provincie zet innovatieve jongeren in het zonnetje

OOSTERHOF ONTVANGT LATHEDO, BESTE MINI-ONDERNEMING OOST-NEDERLAND

Op donderdag 30 maart worden acht studenten van de Hogeschool Larenstein ontvangen door gedeputeerde Oosterhof in het provinciehuis te Zwolle. Aanleiding hiervoor is dat het bedrijf Lathedo van de groep studenten, verkozen is tot beste mini-onderneming van Gelderland en Overijssel. Het product waarmee ze de titel in de wacht sleepten, is de T-Tip. Dit is een biologisch afbreekbaar, kartonnen thee-viltje dat het vocht van een gebruikt theezakje absorbeert. De T-Tip is waterdicht en hecht zich aan het theezakje. Hierdoor wordt de weg naar de vuilnisbak zonder lekken afgelegd.

Nadat Lathedo begin februari op de landelijke marktdag in Rijswijk de eerste prijs voor het meest innovatieve product won, toonden verschillende grote bedrijven interesse in de T-Tip. Inmiddels is de T-Tip in productie genomen en zijn de eerste verkoopresultaten behaald. Ook is patent aangevraagd op dit unieke product. Met het winnen van de prijs is Lathedo genomineerd voor de landelijke finale in mei 2000.

Mini-onderneming Lathedo bestaat uit 12 studenten die voor hun studie een eigen onderneming moeten opzetten. Daarbij moeten zij zowel een product bedenken, ontwikkelen, als verkopen. Voor het leerproces wordt een echte onderneming opgezet compleet met het uitgeven van aandelen en het opstellen van een bedrijfsplan en een marketingstrategie.

Wedstrijd Mini-Onderneming

De verkiezing beste mini-onderneming van Gelderland en Overijssel vond op 16 maart plaats in het Ondernemershuis in Enschede. Zes ondernemingen namen eraan deel. Zij waren aan de hand van hun halfjaarlijkse verslag uit zestig mini-ondernemingen genomineerd. Tijdens de verkiezing werden de jonge ondernemers beoordeeld op de presentatie van hun product. Daarnaast toetste een jury bestaande uit professionals uit het bedrijfsleven, de producten op zakelijke aspecten en financiële haalbaarheid.

De verkiezing werd georganiseerd door de Stichting mini-ondernemingen. Eind mei organiseren zij de landelijke finale waaraan ook Lathedo zal deelnemen.

Deel: ' Ontvangt Lathedo beste mini-onderneming Oost-Nederland '