Gemeente Hilversum


Ontwerper Ton van Velsen over de huisstijl

De nieuwe huisstijl van de gemeente Hilversum is begin deze week officieel aan het publiek gepresenteerd. De ontwerper is de Hilversummer Ton van Velsen. Hij is een gedreven man, vol vuur en passie vertelt hij over zijn ontwerp. De Hilversumse huisstijl kent in Nederland zijn weerga niet, weet hijzelf wel haast zeker. Niks geen strak keurslijf, met op elke gemeentelijke brief, brochure of andere uitingen steeds dezelfde tinten. Van Velsen bedacht een huisstijl waarmee je naar behoefte kunt schilderen als een Mondriaan of een Van Gogh. Nou ja, bij wijze van spreken dan, maar speels is het zeker.

Dat iets op papier er mooi uitziet, dat is grafisch ontwerper Ton van Velsen niet genoeg. Kleur, geur, voelen. Het zijn allemaal aspecten die voor hem meetellen. Ook bij zijn ontwerp voor de huisstijl heeft hij zich daardoor laten leiden. Ton van Velsen: "Ik heb het gemeentewapen, de boekweitkorrels zo gerestyled dat ze bijna tastbaar worden en driedimensionaal lijken. Je kunt ze als het ware bijna met je handen vastpakken.. Daardoor wordt het een tastbaar object. Het krijgt een vriendelijker, minder afstandelijker uitstraling en is op alle gemeentelijke uitingen en bezittingen, uiteenlopend van brieven en brochures, tot de gemeentewagen en stadskantoren toe, te gebruiken."

Boekweitkorrels

De gemeenteraad stelde indertijd aan Ton van Velsen de eis dat het gemeentewapen, de boekweitkorrels in de huisstijl gehandhaafd bleven. Ton van Velsen heeft daar geen enkel probleem mee: integendeel. "We nemen geen afscheid van het verleden. De boekweitkorrels verwijzen naar de agrarische 'roots' van Hilversum. Het blauw is een verwijzing naar weer latere tijden toen Hilversum een textielstad was. 'Hilversums blauw.' was toen een door de wevers gebruikte kleur. Stof in deze kleur was zeer gewild. Een link naar deze tijd zijn de andere huisstijlkleuren. Ik heb het over het Goois palet: zandgeel, Dudokgeel, heidepaars, eikengroen zijn enkele kleuren die in de huisstijl gebruikt kunnen worden.. Het gaat om kleuren die je hier nu nog in de gemeente kunt aantreffen."

Kleurenpalet

"Het nieuwe ontwerp voor het gemeentewapen en het kleurenpalet, sluiten goed op het hedendaagse Hilversum aan. Met de huisstijl wil je laten zien wie je bent. De huisstijl moet wel kloppen met de omgeving en aansluiten bij het karakter van de gemeente. Als je in de binnenstad van Hilversum woont, dan realiseer je je niet altijd dat je op fietsafstand midden in de hei kunt zitten. Het paars in mijn kleurenpalet herinnert iedereen, die het even mocht zijn vergeten hier weer aan. Hilversum is meer dan verkeersellende in de file!. Bedenk dat 1000 meter verderop de hei bloeit!"

Het nieuw vormgegeven wapen is tevens het logo van de gemeente geworden. Ton van Velsen: "Op het briefhoofd, om maar een voorbeeld te geven, stond het wapen heel klein en met grote letters stond er 'gemeente Hilversum' achter. Op de wagens van de gemeentereiniging hetzelfde liedje. Dat verandert nu. Er staat alleen nog het wapen met daarachter alleen nog het woord 'Hilversum' in een vriendelijker letter.

Herkennen

"Natuurlijk hadden we de invoering van de nieuwe huisstijl kunnen gebruiken om bijvoorbeeld een heel nieuw logo voor de gemeente te bedenken. Je had een logo kunnen maken die iets uitstraalt van wat je als gemeente graag zou willen zijn, of zou willen promoten. Die verleiding is groot en hier en daar zie je het ook wel gebeuren. Ik vind het niet goed. Neem de multimedia. In een stad als Hilversum is deze sterk vertegenwoordigd, maar Hilversum is meer dan alleen multimedia. Het mediapark is bijna een stad naast de stad. En dan zijn er ook nog lui die je met een auto als een mol door een ondergrondse tunnel, onder de stad door, naar het Mediapark willen sturen. Die mensen zien dus helemaal niets van Hilversum. Zou je in je ontwerp vooral het multimedia-aspect sterk accentueren, dan zouden veel Hilversummers er zich niet in herkennen. Ze zouden zeggen, 'dat zijn we niet,.'" aldus Ton van Velsen.

Uniek

Ton van Velsen is er bijna van overtuigd dat de Hilversumse huisstijl uniek is in Nederland. Uniek vanwege het uitgebreide kleurenpalet. De ontwerper: " Voor het wapen en de kleur van het papier bijvoorbeeld, kun je, aan de hand van het kleurenpalet heel diverse kleuren gebruiken. .Op zo'n manier is naar mijn weten nog nooit een huisstijl ontworpen. Dat is uniek in Nederland. Je schildert met de kleuren uit het Goois pallet desgewenst in destrakke lijnen van Mondriaan of in de vrije penseelvoering van Van Gogh. Rond maart zit voor hem het werk er op. Het papierwerk zogezegd, is klaar. Komende maanden houdt hij zich bezig met het ontwerp voor het servies, werkkleding, de voertuigen, de borden voor de bewegwijzering en dergelijke. Mag voor hem de klus bijna geklaard zijn, voor veel ambtenaren van de gemeente Hilversum begint het werk nu pas goed: het invoeren van de huisstijl op alle fronten. Ton van Velsen: "Om even in symbooltaal te spreken: het palet is er, nu moet de gemeente gaan schilderen."

Deel: ' Ontwerper Ton van Velsen over huisstijl gemeente Hilversum '




Lees ook