Compaq en Red Hat sluiten strategische ontwikkel- en marketingovereenkomst

Gouda, 25 juni 1999 - Compaq Computer en Red Hat Software maken bekend dat zij een ontwikkel- en marketingovereenkomst aangaan, die zal resulteren in verbeterde interoperabiliteit en compatibiliteit tussen Compaq Tru64 Unix en het Red Hat Linux besturingssysteem. Deze overeenkomst is een uitbreiding van de bestaande relatie tussen beide bedrijven.

De technologische initiatieven die voortvloeien uit de samenwerking tussen Compaq en Red Hat, concentreren zich op ontwerp en ontwikkeling, met als doel de prestaties te verbeteren en de van installatie van Red Hat Linux op de Compaq Alpha en ProLiant en ProSignia servers en desktop- en workstation-platforms te vereenvoudigen. Daarnaast zullen de gebruikersvriendelijke eigenschappen van Linux verder worden geoptimaliseerd en zal de compatibiliteit en interoperabiliteit met Compaq's Tru64 UNIX worden uitgebreid.

De marketing-initiatieven hebben betrekking op de reeds bestaande programma's van beide bedrijven, respectievelijk Compaq's ActiveAnswers en Red Hat's Kick Start. Deze richten zich op de training van het verkoopteam en de partners van Compaq, op documentatie en tools om de service, de prestaties en de installatieprocedures te verbeteren. Tevens zullen de beide ondernemingen gezamenlijke activiteiten ondernemen op het gebied van seminars, beurzen en telemarketing.

Compaq maakt tevens bekend dat een aantal Compaq DeskPro-systemen nu gecertificeerd zijn voor het draaien van Red Hat Linux 6.0, evenals de Compaq Professional Workstations series AP, SP en XP. Deze nieuwe systemen voegen zich bij de reeds eerder voor Linux gecertificeerde AlphaServers 800, DS10, DS20 en ES40, de ProLiant 400, 1600 en 1850R servers, en het Compaq Professional Workstation XP1000.

"Dankzij deze overeenkomst met Red Hat kunnen we onze klanten de beste combinatie van Tru64 UNIX en Linux aanbieden, waarmee zij de beschikking krijgen over naadloze interoperabiliteit, compatibiliteit, beschikbaarheid en schaalbaarheid voor al hun zakelijke behoeften," zegt Joop Ruijgrok, Marketing Director van Compaq Nederland.

Volgens Bob Young, CEO van Red Hat Software, is Compaq koploper in de industrie, met de wijze waarop het bedrijf Red Hat Linux ondersteunt. "Door deze samenwerking krijgen zakelijke klanten meer keuzemogelijkheden, wanneer zij gebruik gaan maken van de kracht, de betrouwbaarheid en de flexibiliteit van Linux."

Het primaire doel van deze vergaande relatie tussen Compaq en Red Hat is om dezelfde broncode zowel naar Compaq Tru64 Unix als naar Red Hat Linux te kunnen compileren. Verder willen de bedrijven op den duur ook een volledig binaire interoperabiliteit bewerkstelligen. Zo kunnen klanten van de specifieke voordelen van beide omgevingen gebruikmaken. Zij kunnen naar believen die applicaties kiezen die het beste aan hun zakelijke vereisten tegemoet komen. Daarnaast heeft de overeenkomst ook tot gevolg dat de software van Red Hat diepgaander getest en uitgebreid zal worden, met als doel het prestatieniveau en het installatiegemak op de Compaq AlphaServers en ProLiant-systemen verder te verbeteren.

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op http://www.compaq.nl.

- Einde persbericht -
Achtergrondinformatie: