Gemeente Weert

7 september 2001
KERMIS WEERT OOK DIT JAAR UITSCHIETER VAN FORMAAT

De Weerter binnenstad staat vanaf 28 september weer op z´n kop. Maar liefst 6 dagen lang, van vrijdagavond 28 september tot en met woensdag 3 oktober, is het kermis in Weert. Dat is een van de grootste kermissen van Nederland en ver daarbuiten met vorig jaar ruim 700.000 bezoekers. Geen wonder als je bedenkt dat de kermis groot, gezellig én goedkoop is, zeker in vergelijking met andere kermissen in Nederland.

Het Weerter gemeentebestuur streeft er elk jaar naar een aantal spectaculaire, grote attracties naar de kermis te halen. In totaal staan er zo'n 130 attracties, waaronder enkele tientallen grote vermaakzaken, verspreid over acht kermisterreinen in de stad. Regelmatig zijn dat binnen- en buitenlandse primeurs op kermisgebied. Ook dit jaar wordt in Weert een nieuwe attractie geopend: de Euro Coaster van de familie Buwalda. De officiële opening van deze nieuwe achtbaan vindt plaats op dinsdag 2 oktober om 13.00 uur op het Bassin.Verder komt de Airmaxx naar Weert. Een moderne variant van een zweefmolen, die nog niet eerder in Nederland te zien was.

Aftrap kermis 2001
De editie 2001 van de Weerter kermis start vrijdag 28 september a.s. om 18.00 uur. De heer René Verheggen, wethouder voor onder andere kermisaangelegenheden, verricht de officiële opening op het kermisterrein aan de Hoge Kei. De openingshandeling bestaat uit het lossen van saluutschoten door schutterij St. Catharina. De stedelijke harmonie St. Anthonius omlijst de bijeenkomst muzikaal.

Betaalbare attractieprijzen
Wat voor het gemeentebestuur belangrijk is, is dat de kermis goedkoop is. Zeker in vergelijking met andere kermissen in Nederland. Kindervermaak kost fl.1,50 (0,68 euro of BEF 30) per kind, grote vermaakzaken mogen maximaal fl. 3,00 (1,36 euro of BEF 55) per persoon vragen. Een uitzondering hierop is de Euro Coaster die vanwege een investeringspremie een prijs van fl. 3,50 (1,59 euro of BEF 64) mag aanhouden.

Penningenactie
Centrum Weert Promotion organiseert, in samenwerking met de SNS-bank, de gemeente Weert en de kermisexploitanten, dit jaar opnieuw een kermispenningenactie.
Zo´n honderd ondernemers in de binnenstad doen mee aan de actie. Vanaf zaterdag 8 september 14.00 uur tot zaterdag 29 september, krijgt men bij de deelnemende winkels in de binnenstad penningen bij aankoop van een bepaald product of bij besteding van een bepaald bedrag. De laatste twee weken voor de kermis (vanaf 15 september) haken ook de marktkooplui op de weekmarkt aan de penningenactie aan. Wie de penningen bewaart tot de kermisdagen kan ermee betalen bij een attractie die meedoet aan de actie. Die attracties zijn te herkennen aan een sticker op de ruit van de kassa. Een ritje in een kinderattractie kost 1 penning, een ritje in een grote attractie 2 penningen. De penningen vertegenwoordigen een waarde van fl. 1,50 (0,68 euro of BEF 30).

Kermismis
Ook dit jaar wordt er een feestelijke eucharistieviering gehouden op de kermis. De mis vindt plaats op zondag 30 september om 11.00 uur in de autoscooter van Hinzen op het Bassin. De voorganger is deken W. van der Valk.

Wedstrijd beste kermiszaken
Het gemeentebestuur looft elk jaar prijzen uit voor de beste kermisattracties. Alle exploitanten kunnen in vier categorieën meedingen naar de kermisprijzen: groot vermaak, klein vermaak, oefeningsspellen en verkoopzaken.
Reisbureau Schoenmaekers kent, in samenwerking met Dagblad de Limburger, daarnaast de Grote Publieksprijs toe aan de attractie die het kermispubliek het mooiste vindt. Bovendien looft dit reisbureau prijzen uit voor mensen die een goede slagzin insturen. De winnaars van de kermisprijzen worden op kermismaandag om 19.00 uur bekendgemaakt. Dit gebeurt op de Dries bij het kermiscafé. Juryvoorzitter en wethouder René Verheggen reikt dan de prijzen voor de beste kermisattracties uit, alsook de publieksprijs.

Kermis in het klein
Van donderdag 26 september t/m woensdag 3 oktober is in het museum een ´kermis in het klein´ te zien. De miniatuurattracties zijn gemaakt door Wim Verduyn uit Waalwijk en Bert van Houten uit Vught. Het Jacob van Hornemuseum ligt aan de Markt 7 in Weert. De toegang is gratis. Tijdens de kermisdagen is de miniatuurkermis bekijken op vrijdag van 14.00 tot 18.00 uur, zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur, zondag van 13.00 tot 18.00 uur en maandag t/m woensdag van 14.00 tot 17.00 uur.

Parkeren
Op twee grote terreinen aan de Schoutlaan in Centrum-Noord en aan de Graafschap Hornelaan (voormalig evenemententerrein) worden parkeerplaatsen voor personenauto´s ingericht. Deze parkeerplaatsen worden bewaakt door leden van de scouting. Men betaalt fl. 1,50 (0,68 euro) per auto.

Parkeergarages en fietsenstallingen
In verband met de kermis zijn de parkeergarages in de Weerter binnenstad langer dan normaal geopend.
Fietsers kunnen terecht in de stalling aan de Hegstraat of bij de tijdelijke stalling die niet op het Kasteelplein maar aan de Kasteelsingel (naast Ververshof) te vinden is.

Voorzieningen voor gehandicapten
Net als andere jaren wordt bij de opbouw van de kermis in Weert zoveel mogelijk rekening gehouden met lichamelijk gehandicapte bezoekers. Dit jaar worden meer hellingen aangelegd waarlangs mensen in een rolstoel gemakkelijk de attracties kunnen bereiken. Ook worden er rubber matten gelegd op plaatsen waar grote hoeveelheden kabels en leidingen 'in de loop' liggen.

Openbare toiletten
Voor mensen met hoge nood worden tijdens de kermisdagen op de Dries, het Bassin, in de Hegstraat en aan de Langpoort toiletwagens opgesteld. Daarvan kan men gebruik maken tegen een vergoeding van fl.
1,00 (0,45 euro). Verder zijn in de buurt van de Oelemarkt enkele zogenaamde ´plaskruizen´ te vinden.

Géén vuurwerk
De kermis duurt tot en met woensdag 3 oktober a.s. In tegenstelling tot voorgaande jaren zal er op de laatste avond géén vuurwerk afgeschoten worden. Dit in verband met landelijk aangescherpte regelingen die het afsteken van dergelijk vuurwerk verbieden.

Kermispagina´s op Internet
Voor meer informatie kan men terecht op de speciale kermispagina´s die de gemeente Weert op de eigen Internetsites geopend heeft. Deze pagina´s, met actuele informatie over de kermis 2001, zijn te bereiken via de homepage van de gemeentelijke website (www.weert.nl), maar zijn ook rechtstreeks bereikbaar op het adres www.weert.nl/kermis

7 september 2001
KERMIS IN STRAMPROY VAN 9 TOT EN MET 12 SEPTEMBER

Binnenkort is het weer kermis in Stramproy. Van zaterdag 15 tot en met dinsdag 18 september staan er allerlei attracties op het Kerkplein en in de Julianastraat.
Op zaterdag 15 september wordt de kermis geopend met een feestelijke eucharistie-viering in de St. Willibrorduskerk. Deze dienst begint om 16.00 uur. Kinderen die daarbij aanwezig zijn, krijgen tijdens de dienst vrijkaartjes voor een aantal kermisattracties. Om ca. 17.00 uur verricht kermiswethouder René Verheggen de officiële opening van de kermis. De opening wordt opgeluisterd door dhr. Van Gehlen die met zijn draaiorgel aanwezig zal zijn. Verder is ook goochelaar Jac Houben van de partij.

Ook dit jaar is er weer gezorgd voor een aantrekkelijk aanbod aan attracties. Op de kermis zijn de volgende attracties te vinden: Para Jump , autoscooter, rups, bussensport, draaimolen, mini-autoscooter, oliebollenkraam, lijntrekspel, schiettent, viskraam, schuivenspel, pinda- / suikerspin- / gebakkraam, eendenspel en Holy Cranes.

Verkeersmaatregelen
In verband met de kermis is een aantal verkeersmaatregelen genomen. Zo wordt het Kerkplein en het in het verlengde van de Oude Trambaan gelegen gedeelte van de Wilhelminastraat voor het verkeer afgesloten. Ook het gedeelte van de Julianastraat tussen Molenweg en Prinses Beatrixstraat wordt afgesloten. Dit laatste gebeurt via een afzonderlijke verkeersmaatregel van de Provincie Limburg. De afsluitingen gelden voor de periode van woensdag 12 september 17.00 uur tot en met woensdag 19 september 9.00 uur.
Het verkeer komende uit de richting Weert wordt omgeleid via de Amentstraat, Wilhelminastraat, Molenweg en Fr. Strouxstraat. Het verkeer vanuit België wordt omgeleid via de Fr. Strouxstraat, Oude Trambaan, Molenweg, Wilhelminastraat en Amentstraat.

Afsluiting
Dinsdagavond wordt de kermis afgesloten met een optreden van Kabouter Plop en Kwebbel op de kermis, van 17.30 tot 21.30 uur.

Géén vuurwerk

het Politiekeurmerk Veilig Wonen bedragen circa fl. 2.000,- ( 907,56). werkvoorziening. Ook bespaart de gemeente Weert daarmee jaarlijks fl. Staatssecretaris van Cultuur bonnen ter waarde van fl. 50,- ( 22,69). Deze bonnen kunnen zij bij regulier bezoek van de instellingen verzilveren. Daarnaast biedt een aantal instellingen nog speciale kortingen om bezoek of deelname te activeren.
Tungelroy. Het boek telt 204 paginas en kost fl. 30,- ( 13,61). 6 september voor fl. 30,- ( 13,61) te koop bij het gemeentearchief Weert en bij Willems Lezen & Schrijven, Markt 11 te Weert. Alle delen van de inventarisreeks van het gemeentearchief zijn ook te koop op de open dag van het archief op zondag 9 september van 11.00 - 17.00 uur. Laatst gewijzigd op: 7 september 2001

Deel: ' Ook dit jaar weer kermis in Weert '