TuinbouwNet

Ook Pasen topdag voor bloemen

Pasen is hard op weg een belangrijke dag te worden voor de afzet van bloemen. Een kwart van de Nederlanders gaf vorig jaar rond Pasen een of meerdere cadeaus weg; het belangrijkste geschenk was een bloemetje of een plant. Volgens bloemisten zijn de paasverkopen vorig jaar groter geweest dan in 1998.

Dit blijkt uit een onderzoek dat het Productschap Tuinbouw op verzoek van Bloemenbureau Holland heeft uitgevoerd. Het Bloemenbureau wil meer inzicht krijgen in de verkoop van bloemen en planten tijdens speciale dagen zoals moederdag, Pasen en valentijnsdag. Ook is bekeken of de reclame voor het schenken van bloemen op speciale dagen is overgekomen. Het onderzoek werd niet alleen in Nederland gehouden, maar ook in België, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Slovenië.

Moederdag is in Nederland nog altijd cadeaudag nummer één. Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten geeft dan een attentie weg. Op deze dag zijn bloemen en planten het populairste geschenk, waarbij gemengde boeketten favoriet zijn. Meer dan de helft van de bloemisten had in 1999 rond moederdag een hogere omzet; 13 procent verkocht minder dan het jaar ervoor.

Secretaressedag ingeburgerd

Uit het onderzoek blijkt verder dat secretaressedag in Nederland aardig raakt ingeburgerd. Bijna tweederde deel van de secretaresses heeft vorig jaar op de derde donderdag in april een attentie ontvangen. Van hen kreeg 90 procent bloemen. Steeds meer Nederlandse bedrijven `doen' aan secretaressedag, zo bleek verder. De functionarissen om wie het allemaal draait zijn in meerderheid goed te spreken over een bloemetje op `hun' dag. Voor 4 procent van de secretaresses hoeft het niet.

Veel consumenten hebben vorig jaar vlak voor de speciale dagen de aansporingen opgemerkt om bloemen te geven. Dat geldt vooral voor valentijnsdag (49 procent) en moederdag (30 procent). De consumenten zagen met name dagbladadvertenties en televisiespotjes. De overgrote meerderheid van de bloemisten heeft op de speciale dagen ingespeeld. Vaak gebeurde dat door een bijzondere aankleding van de etalage of door het maken van speciale boeketten.

In Frankrijk en België worden op moederdag de meeste bloemen cadeau gedaan, vooral rozen en gemengde boeketten. Voor Kerstmis kiezen de Fransen met name voor bloemstukken. Bloemisten melden dat de verkoop op speciale dagen in 1999 ongeveer gelijk is gebleven ten opzichte van het jaar ervoor. Maar voor de komende drie jaar zijn de vooruitzichten goed. Vooral Valentijnsdag heeft in de ogen van bloemisten veel groeipotentie.

Veel cadeaus via bloemist

In Oostenrijk is valentijnsdag de `bloem-geef-dag' bij uitstek. Met Pasen en Kerstmis worden weinig bloemen en planten cadeau gedaan. De bloemist is voor de consument het belangrijkste aankoopkanaal op alle speciale dagen. Wel is het zo dat de kweker voor moederdag vaker bezocht wordt dan voor andere dagen. Slovenen geven elkaar op moederdag en valentijnsdag vooral bloemen, of liever gezegd: één bloem. Vaak gaat het dan om een roos. Ook Tsjechen kiezen op valentijnsdag vaak voor één roos, terwijl voor de kerst een hele bos wordt gekocht.

De Fransen leggen het hoogste bedrag neer voor een bloemetje dat cadeau wordt gegeven: rond de vijftig gulden. De Oostenrijkers besteden gemiddeld veertig gulden en Nederlanders ruim twintig. Slovenen en Tsjechen zitten onder een tientje.

De onderzoeken in de zes landen zijn verricht met geld van het Productschap Tuinbouw. Dit is bijeengebracht door bloementelers en
-handelaren. Deze kunnen de onderzoeken Bloemenaankopen Tijdens Speciale Dagen (PT 2000 - 12 tot en met 16) dan ook gratis opvragen via nummer 079 - 347 06 33.

Deel: ' Ook Pasen topdag voor bloemen '