NATIONALE POSTCODE LOTERIJ

OPBRENGST POSTCODELOTERIJ STIJGT TOT 544 MILJOEN

Opbrengst Postcode Loterij stijgt tot 544 miljoen gulden en omzet Sponsor Loterij tot 109 miljoen

Twee grootste goede-doelen-loterijen van Nederland blijven groeien

De opbrengst van de Nationale Postcode Loterij is voor het jaar 1999 uitgekomen op 544 miljoen gulden. Zestig procent van de bruto-omzet van de Nationale Postcode Loterij komt ten goede aan het goede doel. Voor 1999 betekent dit een recordbedrag van 327 miljoen gulden. Hiermee komt het totaal bedrag dat de Nationale Postcode Loterij in haar tienjarig bestaan heeft geworfen voor het goede doel op ruim 1,8 miljard gulden.

De Nederlandse Sponsor Loterij, die sinds april 1998 wordt georganiseerd door de Nationale Postcode Loterij, maakte in 1999 een explosieve groei door. Werd het boekjaar 1998 nog afgesloten met een bruto-omzet van 44 miljoen gulden, in 1999 haalde de Sponsor Loterij een jaaromzet van maar liefst 109 miljoen gulden.

Beide loterijen tesamen haalden over het boekjaar 1999 een totaal omzet van 653 miljoen gulden. Hiervan gaat ruim 391 miljoen gulden naar het goede doel.

Nationale Postcode Loterij
Met 544 miljoen gulden aan inkomsten voor 1999 blijft de Nationale Postcode Loterij de grootste loterij voor goede doelen in Nederland. De Postcode Loterij werft fondsen voor maatschappelijke organisaties die werkzaam zijn op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten, natuur en milieu. Organisaties die al jaren profiteren van de groei van de Postcode Loterij zijn o.a. Natuurmonumenten, Novib, VluchtelingenWerk, Stichting DOEN, Artsen zonder Grenzen, Unicef, het Wereld Natuur Fonds en Greenpeace.

Nederlandse Sponsor Loterij
Net als de Nationale Postcode Loterij besteedt de Sponsor Loterij zestig procent van haar omzet aan het goede doel. Voor 1999 betekent dit dat er 65 miljoen gulden verdeeld kan worden onder de vier Rijksmusea, Humanitas, de Johan Cruijff Welfare Foundation, Stichting DOEN en talloze kleinere Nederlandse verenigingen op het gebied van sport, cultuur en welzijn.

Amsterdam, 1 februari 2000

Deel: ' Opbrengst nationale postcodeloterij stijgt tot 544 miljoen '