Opel Agila: Optimaal gebruik van ruimtelijk concept

(2 Februari 2000)

PERSBERICHT:

De compleet nieuwe Agila, waarmee Opel haar modellenaanbod nu ook uitbreidt binnen de groeiende markt van de kleine auto's, beleeft zijn werelddebuut tijdens de 70ste Genève Motor Show (2- 12 maart 2000).

Ondanks zijn totale lengte van slechts 3,50 meter, beschikt de Agila over een ruim en veelzijdig interieur. Hij verandert snel van een ruime vierzitter in een tweepersoons auto met een vlakke laadvloer en een bagageruimte van 598 liter. Naast een jeugdig uiterlijk, een hoge zitpositie en een uitstekende toegankelijkheid door de vier deuren en de grote achterklep, biedt de Opel Agila een zeer hoge kwalitatieve afwerking en 12 jaar garantie op doorroesten. De voorwielaangedreven Agila levert verder de keuze uit twee levendige krachtbronnen: de 1.0-liter en 1.2-liter ECOTEC benzinemotoren met respectievelijk 43 kW/58 pk en 55 kW/75 pk. Beide economische motoren met vierkleppentechniek voldoen nu al aan de strenge Euro IV emissienormen, die pas in 2005 van kracht worden.

Wanneer de Opel Agila in juni 2000 in de showroom verschijnt, is het de eerste Mini People-Carrier (MPC) op de markt, gebouwd door een Europese autofabrikant, die wat 'value for money' betreft een uitstekend alternatief biedt ten opzichte van de conventionele Mini's.

Het ontwerp van de Agila, met name de typische motorkap en het design van de grille, laat meteen zien dat hij lid van de Opel familie is. Grote koplampen onderstrepen zijn vriendelijke en toegankelijke karakter nog eens extra. Zijn compacte buitenafmetingen (lengte 3,50 meter 1 breedte 1,62 meter 1 hoogte 1,66 meter) verhullen een ruim interieur met volwaardige stoelen voor vier personen, meer dan voldoende hoofdruimte en een bagageruimte van 248 liter (VDA norm), die indien wenselijk uit te breiden is tot 598 liter (gemeten tot de onderkant van de ramen). Het zitgedeelte achterin en de in delen neerklapbare rugleuning (verhouding 50:50) kunnen eenvoudig en snel door middel van een handig mechanisme in een handomdraai worden samengevouwen, om zo een volledig vlakke laadvloer te creëren. Dankzij de grote en brede laadopening achter en de lage tildrempel van 655 mm, kunnen grote voorwerpen gemakkelijk worden ingeladen. De Opel Agila beschikt over vele mogelijkheden om aan voorwerpen van grote diversiteit ruimte te bieden. Verder is hij uitgerust met in het instrumentenpaneel geïntegreerde vakken, laden onder de beide voorstoelen en bekerhouders en vakken in zowel de voor- en achterportieren als in de rugleuningen van de voorstoelen.

Voor het functionele passagierscompartiment zijn drie soorten bekleding leverbaar, die het design samen met een van de tien beschikbare exterieurkleuren tot één geheel maken. De hoge zitpositie en de grote glasoppervlakken (inclusief een derde raampje in de C-stijl) vergroten de lichte en vriendelijke atmosfeer in het interieur en verschaffen een prima zicht op de buitenafmetingen van de auto en het overige verkeer. Ook de achterpassagiers hebben een prima zicht rondom, omdat zij nog tien centimeter hoger zitten dan de bestuurder en de voorpassagier.

Naast de basisuitvoering zijn er voor de Agila nog twee extra uitvoeringen leverbaar. Het instapmodel beschikt standaard echter al over elektronische stuurbekrachtiging, een in delen neerklapbare achterbank, een info-display met drie functies, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een met stof beklede bagageruimte en radio-voorbereiding, inclusief dak antenne en luidsprekers. Verder is een uitgebreid veiligheidspakket standaard, inclusief een stijf passagierscompartiment met beschermende balken in de portieren, een bestuurdersairbag en gordelspanners en slipgordels voor de voorstoelen. En in geval van een frontale botsing klappen de pedalen weg (Pedal Release System), waardoor het risico op blessures aan voeten en onderbenen aanzienlijk wordt verminderd. De achterbank is voorzien van bevestigingspunten voor een Opel Fix kinderzitje, terwijl de deuren achterin zijn uitgerust met een kinderslot. Tot de uitgebreide optielijst behoren ondermeer een airbag voor de voorpassagier en een veiligheidsnet tussen de achterbank en de bagageruimte.

De ingenieurs van Opel perfectioneerden het dynamische chassis van de Agila om een optimale veiligheid, een hoog comfort en dynamische rij-eigenschappen te garanderen. Met een wielbasis van 2,36 meter en een korte overhang heeft de Agila een draaicirkel van slechts 9,95 meter en is hij uiterst wend baar, zeker in de stad. Electric Power-Assisted Steering (EPS) maakt het parkeren nog gemakkelijker en beperkt daarnaast het brandstofverbruik. De Agila staat bovendien op 14 inch wielen (met 155/65 R 14 banden), wat uiteraard aanzienlijk aan de stabiliteit bijdraagt. Het meest recente Bosch ABS systeem (optioneel) draagt zorg voor een remkracht die in deze klasse opmerkelijk is.

De twee levendige ECOTEC krachtbronnen in de Agila zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijf-versnellingsbak en zijn uitgerust met moderne technologieën als 'drive by wire' (elektronische bediening van het gaspedaal) en een elektronisch micro-hybride motormanagementsysteem, dat compacter en duurzamer is dan conventionele systemen. De beide motoren met vierkleppentechniek zijn plezierig om te rijden en zijn milieubewust; ze voldoen nu al aan de strenge Euro IV emissie-normen, die pas in 2005 van kracht worden. Met de pittige 1.2-liter viercilinder krachtbron accelereert de Agila van stilstand naar 100 km/u in slechts 13,5 seconden en beschikt hij over een topsnelheid van 155 kilometer per uur. Het maximum koppel bedraagt 110 Nm bij 4.000 toeren per minuut en het gemiddelde brandstofverbruik ligt op slechts 6,5 liter per 100 km (MVEG norm). Met de tweede krachtbron, een 1.0-liter driecilinder, beschikt de Agila over een topsnelheid van 142 km/u en verbruikt hij slechts 6,3 liter benzine per 100 kilometer (MVEG norm). Het maximum koppel van 85 Nm komt vrij bij 3.800 tpm.

De beide motoren zijn doorontwikkelde versies van de bekende krachtbronnen uit Opel's bestseller, de Corsa. Ze behoeven nauwelijks onderhoud. Zo zijn de klepbediening en de nokkenassen bijvoorbeeld geheel onderhoudsvrij en de elementen in de motor die wel gecontroleerd dienen te worden, zijn gemakkelijk toegankelijk. Daarnaast is de Opel Agila zo ontworpen dat hij, mocht het nodig zijn, gemakkelijk te repareren is, waardoor de onderhoudskosten nog verder worden teruggebracht.

De Agila wordt gebouwd in Opel's nieuwste fabriek in Gliwice, Polen. Deze moderne productiefaciliteit, die in de herfst van 1998 werd geopend, is gebouwd volgens het principe van de zeer moderne en efficiënte fabriek in Eisenach (Duitsland) en is uitgerust met de meest moderne productieprocessen om een zelfde hoge kwaliteit voor de producten te garanderen. Deze kwaliteit vertaalt zich terug in del2 jaar garantie op doorroesten. Voor het eerste volle productiejaar verwacht Opel 100.000 Agila's te bouwen.

Opvallend nieuw model van Opel: de Agila, 30 september 1999

Deel: ' Opel Agila Optimaal gebruik van ruimtelijk concept '




Lees ook