Opel op de komende AutoRAI

(8 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Corsa: talloze verbeteringen
Tigra: sterk aanbod in compacte-coupe markt
Astra: meest gekochte auto van Nederland
Vectra: wereldprimeur op de RAI
Zafira: Nederlands debuut
Omega: speciale communicatie studie
Frontera: flitsende verkoopstart
Sintra: ongewijzigd goed

Tijdens de komende AutoRAI is een bezoek aan de Opel-stand (Europahal, standnr. E102) zonder twijfel een heel belangrijk programma onderdeel. Dè grote klapper is immers de wereldprimeur van de Opel Vectra '99. Die zowel qua design als op het gebied van onderstel, motoren en veiligheidstechniek veel nieuws brengt. Maar de bezoekers kunnen in Amsterdam ook voor het eerst kennis maken met de Zafira, die in de zomer naar ons land komt. Een bijzonder slimme ruimtewagen met plaats voor zeven personen en een ongekend slim en praktisch interieur. Uiteraard zal ook het bereiken van een uniek record niet onopgemerkt voorbij gaan. Opel is in ons land maar liefst dertig jaar nummer één. Wie Opel beter kent, weet dat het credo in huize Opel inmiddels al weer luidt: 'Eenendertig jaar nummer één'. Je moet immers altijd vooruit kijken. Maar een korte blik over de schouders is na het passeren van zo'n bijzondere mijlpaal natuurlijk ook wel op zijn plaats.

Opel Vectra
Dé ster van de Opel-stand op de RAI is zonder twijfel de Vectra '99. Het business class model van Opel is namelijk op vele punten verfijnd. Naast een aantal design accenten - denk aan de grille, de verlichtingsblokken en de spiegels - valt nog een groot aantal andere innovaties op. Zoals de aërodynamische verbeteringen, waartoe ook de nieuwe bumperspoilers toe behoren.
Ook het interieurontwerp is een stapje verfijnd. Zo mag je bijvoorbeeld rekenen op nieuwe voorstoelen en centimeters extra zit ruimte achterin. Daarnaast is er een ruimere keuze in de afwerking van het interieur. De mogelijkheid van een chique meerkleurig dashboard verdient zeker vermelding.
Maar ook technisch is er veel werk verricht. Zo noteren we een drietal nieuwe motoren, tot maar liefst 10 procent zuiniger. Bovendien komt er een nieuwe kabelbediende versnellingsbak - die ook het geluidscomfort ten goede komt - en is het onderstel flink opgewaardeerd. Door dat laatste voelt de nieuwe Vectra merkbaar dynamischer aan. Besturing, stabilisatie en afstelling van vering en dempers zijn gewijzigd. Bovendien krijgt hij krachtigere remmen mee.
Ook in andere opzichten is de veiligheidstechniek overigens opgewaardeerd. Zo zal de nieuwe Vectra naast zijn toch al zeer uitgebreide en in een aantal details zelfs gepatenteerde veiligheidspakket in de loop van het jaar ook actieve hoofdsteunen krijgen. Deze verminderen het risico van whiplash sterk. Nog een voorbeeld: de nieuwe koplampen zien er niet alleen mooi uit, maar bieden door H7 halogeen lampen ook een 20 procent grotere lichtopbrengst. En dus beter zicht. De vergrote buitenspiegels, die nu omlaag kunnen draaien bij het parkeren, en bijvoorbeeld het nieuwe geïntegreerde systeem van radio en hands-free GSM-telefoon vallen in feite eveneens onder het hoofdstuk veiligheid. Uiteraard komt ook deze nieuwe uitvoering van de Vectra er weer als hatchback, sedan en stationwagen. Op de RAI-stand van Opel kunnen de bezoekers ook nader kennismaken met de Vectra STW. De succesrijke, 300 PK sterke Vectra racewagen waarmee Opel vorig jaar het Duitse Super Toerwagen kampioenschap in de wacht heeft gesleept.

Opel Zafira
Een tweede model dat voor het eerst in ons land te zien is: de Opel Zafira. Een spraakmakende auto die het stadium van gedurfd studiemodel inmiddels ruimschoots is gepasseerd en over enkele maanden daadwerkelijk in de Nederlandse showrooms zal staan. Bij een nadere kennismaking zal al gauw duidelijk zijn waarom veel automobilisten niet kunnen wachten om de Zafira in de praktijk te beproeven. De nieuwe Opel ruimtewagen is niet alleen handzaam en fraai van lijn, maar biedt tegelijkertijd ook zitplaats aan zeven personen en flink wat bagage. Hij heeft ook een bijzonder slimme inrichting. De achterbank verzinkt in een handomdraai onzichtbaar in de bodem en de stoelen op de middelste zitrij zijn naar behoefte te verplaatsen en wegklapbaar. Kortom: een bijzonder innovatieve auto die - naar het zich laat aanzien - ook nog een opvallend prijskaartje zal meekrijgen.

Communicatie Omega
Zeer het bekijken waard is zeker een auto die het midden houdt tussen prototype en visitekaartje: de Communicatie Omega. Naast een aantal verfijnde accessoires die binnenkort in de showrooms komen te staan - denk aan een zeer compacte dashboard eenheid die zowel de geluidsinstallatie als de GSM-telefoon en een navigatiesysteem omvat - laat dit proefmodel zien wat er met bestaande techniek allemaal mogelijk is. Zo vind je achterin een compleet mobiel kantoor, inclusief een in de rugleuning van de stoel verzonken laptop computer, printer, fax en wat de actieve zakenman zoal verder kan wensen. Ook voor entertainment is gezorgd. Een aparte Bose geluidsinstallatie, DVD-speler en beeldschermen achterin de hoofdsteunen van de voorstoelen. Wie goed kijkt, ontdekt ook details als de antenne met drievoudige functie (radio, GSM en navigatie) en de OnStar veiligheids- en dienstverleningstechniek via GSM en satelliet zoals die over in enkele maanden in Duitsland en Groot-Brittannië van start gaat.

Deel: ' Opel op de komende AutoRAI 1999 '




Lees ook