Ingezonden persbericht

Persbericht: Rozendaal, 7 oktober 2014

Opening eerste Klompenpad in Zaltbommel: Hamarithapad

Op vrijdag 17 oktober vindt de feestelijke opening plaats van het eerste Klompenpad in de gemeente Zaltbommel: het Hamarithapad. Hamarithapad is een rondwandeling van tien kilometer door het afwisselende buitengebied van Nederhemert. Wandelen door het stroomgebied van de Maas met wielen, kades, een restant van een schans en een indrukwekkend kasteel. De opening vindt plaats om 14.00 uur in café de Maasstroom, Maasdijk 2 in Nederhemert. Wethouder Han Looijen, Dorpsraad Nederhemert en directeur Arjan Vriend van Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) onthullen het startpaneel. Daarna vertrekt het gezelschap per huifkar naar het veer voor een wandeling op Nederhemert-Zuid. Bij de Speeltuin wordt het tweede startpaneel onthuld. Dus klompen aan, rugzak op en gaan!

Landelijk routenetwerk
Het Hamarithapad voert de wandelaar door het prachtige buitengebied van Nederhemert. Langs vele historische gebouwen, oude kades en een sterrenbos. Onder begeleiding van Stichting Landschapsbeheer Gelderland en in samenwerking met Dorpsraad Nederhemert, vrijwilligers, VANL De Capreton, particuliere grondeigenaren en gemeente Zaltbommel is deze route tot stand gekomen. Hamarithapad maakt deel uit van een landelijk routenetwerk van Klompenpaden en is het 61ste Klompenpad.

Samen met de streek
Klompenpaden worden ontwikkeld door SLG en Landschap Erfgoed Utrecht in de provincies Gelderland en Utrecht. Samen met de streek worden historische paadjes in ere hersteld en boerenland opengesteld. Wandelaars zijn te gast bij de eigenaren van de landgoederen, weilanden en natuurterreinen waar het Klompenpad doorheen loopt. Door het proces met de lokale gemeenschap op te pakken wordt de leefbaarheid vergroot. Bovendien wordt de lokale economie versterkt door aan te sluiten bij initiatieven als landwinkels, horeca en kamperen bij de boer. Doordat inwoners zo intensief betrokken zijn bij de realisatie van het pad is het niet moeilijk mensen te vinden die na realisatie van het pad regelmatig de route willen nalopen, schoonhouden en onderhouden. Deze vrijwilligers zijn aangesloten bij SLG en worden ondersteund met materialen zoals bewegwijzeringsbordjes en gereedschap.

Brochure en App
De brochure met de route en wetenswaardigheden is onder andere te koop bij de startpunten Café De Maasstroom, Speeltuin Nederhemert en VVV's in de regio. De route is in beide richtingen gemarkeerd met groene klompjes. Alle Klompenpaden zijn verboden voor honden in verband met verstoring van vee en wild en het gevaar voor het overbrengen van ziektes. Waar de route gebruik maakt van bestaande paden gelden uiteraard de heersende regels. Routenavigatie en informatie over landschap en cultuurhistorie is vanaf 17 oktober ook beschikbaar via de Klompenpaden app. Meer informatie over de Klompenpaden is te vinden op www.klompenpaden.nl.

Dit Klompenpad is mede mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland, de gemeente Zaltbommel, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling en de Nationale Postcode Loterij.

Deel: ' Opening eerste Klompenpad in Zaltbommel Hamarithapad '