Opening Klompenpad in Doorwerth: Dorenweertsepad

Persbericht: Rozendaal, 10 november 2016

Opening Klompenpad in Doorwerth: Dorenweertsepad

Op vrijdag 25 november vindt de feestelijke opening plaats van het derde Klompenpad in de gemeente Renkum: het Dorenweertsepad. Het is een rondwandeling van dertien kilometer door het mooie buitengebied van Doorwerth. Wandelen door uiterwaarden, over de stuwwal en rondom kasteel Doorwerth.

De opening vindt plaats om 14.00 uur in kasteelcafé De Zalmen, Fonteinallee 2a in Doorwerth. Wethouder Wendy Ruwhof, Carine van Ketwich Verschuur, beheerder kasteel Doorwerth en directeur-bestuurder Arjan Vriend van Stichting Landschapsbeheer Gelderland verrichten de opening. Na de onthulling van het startpaneel is er gelegenheid tot wandelen van (een deel van) het Klompenpad. Dus klompen aan, rugzak op en gaan!

Veel samenwerkingspartners

Onder begeleiding van Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG) en in samenwerking met vrijwilligers, gemeente Renkum, Geldersch Landschap & Kasteelen, Staatsbosbeheer en andere grondeigenaren en partijen uit de streek is deze route tot stand gekomen. Het Dorenweertsepad maakt deel uit van een landelijk routenetwerk van Klompenpaden en sluit aan op het Molenbeeksepad en het Hartensepad. Dit 95-ste Klompenpad is financieel mogelijk gemaakt door de Provincie Gelderland, de gemeente Renkum, Geldersch Landschap & Kasteelen, Waterschap Vallei en Veluwe en de Nationale Postcode Loterij.

Samen met de streek

Klompenpaden worden ontwikkeld door SLG en Landschap Erfgoed Utrecht in de provincies Gelderland en Utrecht. Samen met de streek worden historische paadjes in ere hersteld en boerenland opengesteld. Wandelaars zijn te gast bij de eigenaren van de landgoederen, weilanden en natuurterreinen waar het Klompenpad doorheen loopt. Door het proces met de lokale gemeenschap op te pakken wordt de leefbaarheid vergroot. Bovendien wordt de lokale economie versterkt door aan te sluiten bij initiatieven als landwinkels, horeca en kamperen bij de boer. Doordat inwoners zo intensief betrokken zijn bij de realisatie van het pad is het niet moeilijk mensen te vinden die na realisatie van het pad regelmatig de route willen nalopen, schoonhouden en onderhouden. Deze vrijwilligers zijn aangesloten bij SLG en worden ondersteund met materialen zoals bewegwijzeringsbordjes en gereedschap.

Bewegwijzering

De brochure met de route en wetenswaardigheden is onder andere te koop bij de balie van kasteel Doorwerth en VVV’s in de regio. De route is in beide richtingen gemarkeerd met blauwe klompjes. Alle Klompenpaden zijn verboden voor honden in verband met verstoring van vee en wild. Waar de route gebruik maakt van bestaande paden gelden uiteraard de heersende regels. Routenavigatie en informatie over landschap en cultuurhistorie is vanaf 25 november ook beschikbaar via de Klompenpaden app.

Kijk ook op www.klompenpaden.nl of de Facebookpagina van de Klompenpaden.

Deel: ' Opening Klompenpad Dorenweertsepad in Doorwerth '