Gemeente Rijswijk

Vacaturebank voor vrijwilligers open

Rijswijk, 31 mei 1999

Op dinsdag 1 juni 1999 verricht mevrouw C.J. Thoral-van Vliet (wethouder van Onderwijs, Sociale Zaken, Zorg en Welzijn) om 15.30 uur de opening van de Vrijwilligersvacaturebank Rijswijk in wijkcentrum Stervoorde, Dr. H.J. van Mooklaan 1.
De Vrijwilligersvacaturebank is in het leven geroepen om de vragers en aanbieders van vrijwilligerswerk bij elkaar te brengen. Iedereen die op zoek is naar vrijwilligerswerk en/of instellingen die op zoek zijn naar vrijwilligers kunnen kosteloos gebruikmaken van de diensten van de Vrijwilligersvacaturebank, die geopend is van dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 15.00 uur en op donderdagavond van 18.00 tot 20.00 uur.

Het werk van vrijwilligers is voor veel instellingen en organisaties in onze samenleving van grote waarde, maar het blijkt moeilijk om voldoende vrijwilligers te vinden. Tegelijkertijd blijkt echter dat steeds meer Rijswijkers vrijwilligerswerk willen gaan verrichten; het is immers een leuke manier om hobby’s en andere vaardigheden verder te ontwikkelen, iets voor anderen te betekenen, verborgen talenten te ontdekken, contacten te leggen en/of werkervaring op te doen. Vaak weten mensen echter niet waar ze moeten aankloppen met hun vragen. De gemeente heeft daarom in samenwerking met de Haagse vrijwilligersvacaturebank (HOF) de Vrijwilligersvacaturebank (VVB) Rijswijk opgezet.

Belangstellenden worden na aanmelding bij de VVB uitgenodigd voor een oriëntatiegesprek, waarna wordt samen gezocht naar een vrijwilligersfunctie bij een instelling. Vanaf aanmelding bij de VVB tot plaatsing als vrijwilliger wordt een deelnemer begeleid door een sociale trajectbegeleider, die ook na plaatsing bereikbaar blijft in geval van vragen. Deelnemers kunnen ook zelf mappen met vacatures van Rijswijkse organisaties en andere gemeenten uit de regio bij de VVB in zien. Een greep uit het ruime aanbod: dierenverzorger, contactpersoon voor vluchtelingen, secretaresse, radio- en/of televisiepresentator, bestuurslid, patiëntenvoorlichter, tuinman of activiteitenbegeleider bij sport- en zorginstellingen.

De Vrijwilligersvacaturebank is in eerste instantie bedoeld voor alle Rijswijkers die werkloos zijn en hun kwaliteiten willen gaan benutten. Vrijwilligers die zich verder willen ontplooien, worden gestimuleerd om na verloop van tijd door te stromen naar een betaalde baan. Dit initiatief maakt onderdeel uit van het project "Rijswijkse Vrijwilligers Actief" dat in januari van start is gegaan. "Rijswijkse Vrijwilligers Actief" beoogt Rijswijkers te motiveren om actief te participeren in de samenleving teneinde sociaal isolement te voorkomen dan wel te doorbreken.

Afdeling Bestuursondersteuning en Communicatie. © 1997 Gemeente Rijswijk. Alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Opening Vrijwilligersvacaturebank Rijswijk '