Verdis La Traviata op het web via Windows Media Technologies

Geringe bandbreedte en vergaande compressie niet van invloed op weergavekwaliteit

Schiphol-Rijk/Brussel, 13 januari 2000 - Via www.tekstra.nl/operainahoy/ zal van 20 tot en met 23 januari 2000 de opera La Traviata van Giuseppe Verdi door bezitters van een PC met aansluiting op Internet en voorzien van de Windows Media Player en een browser integraal te volgen zijn. Tijdens het La Traviata-evenement in de Rotterdamse Ahoy wil Microsoft een belangrijk toepassingsgebied van haar Windows Media Technologies demonstreren, waarvoor zij de benodigde applicaties levert. Met Microsoft Windows Media Technologies is het mogelijk via Internet een constante datastroom geluid- en beeldinformatie te verzenden en deze na ontvangst via de browser of met behulp van Windows Media Player respectievelijk hoor- en zichtbaar te maken.

De primaire componenten van Windows Media Technologies zijn Windows Media Tools, Windows Media Services streaming server en Windows Media Player. Deze bieden een end-to-end-oplossing voor streaming multimedia, vanaf registratie (content authoring) via levering tot het afspelen daarvan. Ondanks de vergaande compressie van de streaming media-techniek is de weergavekwaliteit, ook bij geringe bandbreedte, te vergelijken met die van radio en/of tv. Windows Media Technologies kan ingezet worden voor het registreren en doorgeven van nieuws en amusement, toepassingen zoals leren-op-afstand, zakelijke communicatie, on-line seminars en voor promotie- en marketingdoeleinden. Het zogenoemde try and buy-systeem in de muziekindustrie en trailer- en sneak-previews van films en documentaires in de AV- en filmbusiness vormen een interessant toepassingsgebied voor Windows Media Technologies.

Het project is een initiatief van Theo Tekstra van Expertisegroep Marketing van de ISOC (Internet Society Nederland), samen met het bureau NetSet, de Internetcomponent van reclamebureau Roanoak. De realisatie van het project is in handen van het webmediabedrijf Cyber Graphics Center (CGC) dat voorziet in de digitalisering door middel van Windows NT Server. De Internet Service Providers UUNet en UPC tekenen elk voor een relaysteunpunt ten behoeve van de externe verbinding naar Internet. De uitvoering van Verdis beroemde opera La Traviata wordt verzorgd door producent Companions.

Deelnemers aan het project: The making of Opera in Ahoy: www.tekstra.nl/operainahoy/ ISOC Nederland: www.isoc.nl CGC: www.cgc.nl Companions: www.companions.nl Opera in Ahoy 2000 - La Traviata: www.traviata.nl Netset: www.netset.nl UUNET: www.uunet.nl MSN: www.MSN.nl Windows Media technologies: www.microsoft.com/windows/windowsmedia/

Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen een plezieriger en gemakkelijker gebruik van de computer te laten maken, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Voor informatie (eindgebruikers)

Microsoft Information Center (Nederland), tel. +31 (0)20 5001005 Microsoft Information Center (België), telefoon +32 (0)2 5033113

Voor informatie (redacties)

Microsoft B.V. (Nederland) Michiel Gosens, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 5001274 Microsoft BVBA (België) Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 7043322

© 2000 Microsoft Corporation. All rights reserved. Terms of Use.

Deel: ' Opera La Traviata op het web via Windows Media Technologies '