gemeente delft

delft krijgt energie agentschap

de gemeente delft richt samen met een aantal lokale en regionale partijen een energie agentschap op. de europese unie heeft hiervoor subsidie toegekend voor een periode van 3 jaar. wethouder rik grashoff geeft op 16 maart het startsein voor de oprichting.

de oprichting van het energie agentschap is een gezamelijk initatief van de gemeente delft, de gemeente schipluiden, de tu delft, energie delfland, de delftse woningcorporaties, de kamer van koophandel, de windvereniging en de woonkoepel. daarnaast werkt het agentschap samen met een drietal andere europese gemeenten: leicester (groot- brittannië), langreo (spanje) en bremerhaven (duitsland).

het energie agentschap moet een zelfstandige organisatie worden die zich bezighoudt met de opzet en uitvoering van lokaal energiebeleid. zij initieert nieuw energiebeleid of activiteiten, motiveert andere partijen tot deelname en coördineert de verschillende activiteiten op energiebeleid.

het initiatief past goed bij de actieve aanpak van het energiebesparings-beleid van de gemeente delft. het delftse energie agentschap moet een bijdrage leveren aan een duurzamer energiegebruik en een beter milieu, zowel in delft als daarbuiten. de gemeente wil de start van het delfts energie agentschap daarom feestelijk markeren.

Deel: ' Oprichting Energie Agentschap in Delft '