01 Mar 99

Positieve aandacht voor het millennium

Oprichting Stichting ‘Nederland Cultuur & Innovatie 2000’

VVD-Tweede Kamerlid Hella Voûte heeft het initiatief genomen om de Stichting ‘Nederland Cultuur & Innovatie 2000’ op te zetten. Deze stichting zal in het jaar 2000 iedere maand een project presenteren dat wordt gekoppeld aan één van de twaalf Nederlandse provincies. Tijdens deze bijeenkomsten zal een ‘millenniumprijs’ worden uitgereikt aan jonge kunstenaars, wetenschappers of ondernemers.

Hella Voûte heeft dit initiatief genomen omdat zij vindt dat de millenniumwisseling tot nu toe alleen maar negatieve aandacht heeft gekregen. "Ik wil graag enthousiast jong talent een kans geven om zich tijdens dat prachtig jaar 2000, dat de 20ste en 21ste eeuw met elkaar verbindt, te presenteren. Aandacht genereren voor ‘Nederland Cultuur en Innovatie 2000’ is een uitdaging voor de Nederlandse cultuur, wetenschap en economie."

Voor de organisatie van de twaalf projecten wordt de komende maand een stichting opgericht. Architect professor Cees Dam, het Delftse TU-collegelid professor Guus Berkhout, de voormalige directeur van de Amsterdamse Schouwburg Cox Habbema, president-directeur Ton Risseeuw van automatiseringsbedrijf Getronics en oud-president-directeur Martin Schröder van Martinair nemen zitting in het bestuur. Meer bestuursleden zoals kunstenaars en schrijvers worden nog benaderd.

De stichting zal een Nationaal Millennium Project in twaalf hoofdstukken organiseren. Gedurende het jaar 2000 vinden er activiteiten plaats. Iedere maand staat in één van de twaalf provincies één thema in de schijnwerpers. Iedere provincie krijgt de kans zijn unieke eigenschappen, schoonheid, kracht en dynamiek te tonen. Iedere provincie wordt uitgenodigd om één groot festijn te organiseren en combineert dit met een tweede onderdeel: de uitreiking voor een prijs voor jong talent. Deze prijs kan bijvoorbeeld gaan naar de beste jonge wetenschapper, de beste jonge ondernemer of de beste jonge beeldend kunstenaar. Leden van het kabinet zullen die prijzen uitreiken. In de plannen van Voûte wordt de uitreiking van de twaalf millenniumprijzen gekoppeld aan een ‘multimediapresentatie’ die onder de naam ‘Tournee 2000’ de twaalf provincies zal aandoen. Hierin zullen onder andere de volgende elementen naar voren komen: beeldende kunst, wetenschap, podiumkunst, ondernemerschap, een theaterstuk. De ministers Jorritsma (Economische Zaken) en Hermans (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) hebben inmiddels al geld toegezegd voor de realisering van de plannen.

Zoekwoorden:

Deel: ' Oprichting Stichting Nederland Cultuur & Innovatie 2000 '