Ministerie van VWS

Overeenstemming over medisch onderzoek vliegramp bijlmermeer

Donderdag 2 september 1999, persbericht nummer 91

Woensdag 1 september heeft in het ministerie van Volkgezondheid, Welzijn en Sport een gesprek plaatsgevonden over de voortgang van het medisch onderzoek onder de bewoners en hulpverleners van de vliegramp Bijlmermeer. De opdrachtgevers, minister Borst, de Amsterdamse wethouder Ter Horst en de KLM, hebben met de voorzitter van de Amsterdamse deelraad Zuidoost, mevrouw Belliot en vertegenwoordigers van het VU ziekenhuis, het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) en KLM Arbo Services overeenstemming bereikt over de wijze van bijstelling van het onderzoeksprotocol. Partijen hebben vertrouwen in een positief advies van het aan te passen plan door de medisch-ethische commissies van beide ziekenhuizen.
Uitgangspunt blijft dat alle betrokkenen bij de ramp, zowel hulpverleners als bewoners als personen die in hangar 8 op Schiphol werkzaamheden hebben verricht, in dezelfde periode hetzelfde onderzoek krijgen aangeboden.
De betrokken bewoners uit Amsterdam Zuidoost, de hulpverleners en de hangar 8- medewerkers zullen vanaf oktober een oproep voor het onderzoek ontvangen. KLM Arbo Services, het VU ziekenhuis en het OLVG zullen een taskforce vormen om de voortgang van het onderzoek te waarborgen. Het duurt naar verwachting 1 jaar voordat iedereen onderzocht is.

Deel: ' Overeenstemming medisch onderzoek vliegramp bijlmermeer '