FNV BONDGENOTEN

David-Goliath overname valt niet goed bij vakbond

Tex Deco, een klein textielbedrijfje uit Helmond, wil het veel grotere Texoprint uit Boekelo overnemen: 'David' neemt 'Goliath' over. Als reden wordt de slechte marktontwikkeling aangegeven. Het bedrijf in Helmond zou zichzelf dan sluiten en alle aandacht willen richten op Texoprint in Boekelo. De 68 Helmondse medewerkers zouden hun baan kwijtraken en ook 30 van de 162 banen in Boekelo moeten verdwijnen.

FNV Bondgenoten is niet van de noodzaak tot overname overtuigd. Bestuurder Chris van Bokkum : 'Wij willen eerst dat een onafhankelijke deskundige de motieven en de rapporten van de directie toetst, want we betwijfelen of de aangekondigde koude sanering wel echt nodig is. Misschien is het wel een tijdelijke dip van de markt of zijn er andere alternatieven.'
Pas daarna wil de vakbond eventueel praten over een Sociaal Plan.

De markt voor textielbedrukking staat al een tijdje onder druk. Zowel Texdeco als Texoprint hebben de laatste jaren verliezen geleden.

Texoprint is onderdeel van Gamma Holding. De overkoepelende organisatie heeft naast de noodlijdende interieurpoot, waaronder Texoprint valt, ook twee goed draaiende onderdelen, namelijk de exotische stoffen en de industriële poot. Texoprint is nu het eerste bedrijf in de interieurpoot, dat Gamma Holding afstoot.

Meer informatie :
m.b.t. Tex Deco