Patrick Veenhuizen Back on Rallytrack

Almere, 27 februari 2000

Bij wijze van shakedown deed Voorthuizenaar Patrick Veenhuizen mee aan de MRT Rally Almere 2000, de openingsronde voor het nationaal kampioenschap Rally's. Na een jaar afwezigheid -Patrick reed exact een jaar geleden hetzelfde evenement in de Formule 2 Clio- maakte de 32 jarige ondernemer samen met navigator Winfred van Egteren (ook 32) zijn rentree in een Nissan Micra. Onder een pril voorjaarszonnetje was het weer genieten na een lange winterstop.

"Je gaat in zo'n nieuwe auto eigenlijk helemaal terug naar af: een nieuwe auto, nieuwe navigator, nieuwe banden. Het ging dan ook niet helemaal `toppie'." Was de bescheiden mening van Veenhuizen, maar uiteindelijk sleepte de herintreder toch maar even de winst in de klasse A5 (tot 1300 cc) naar zich toe. Eerlijk gezegd was de concurrentie nog niet je van het. De enige echte tegenstander in de klasse was een Skoda Favoriet die niet over de peekaa's beschikte die de Nissan in het vooronder heeft.

Over de hele rally gezien was er echter duidelijk sprake van een stijgende lijn en konden de massaal toegestroomde toeschouwers zien dat de routinier zijn nieuwe aanwinst langzaamaan de baas werd.

In de Rallysprint (die op een tweetal proeven van de Rally werd verreden) reden wel een aantal Micra's mee die -net als Veenhuizen/Van Egteren- aan de Micra Challenge deel gaan nemen dit seizoen. Gaan we de tijden dan naast elkaar leggen, dan komt de nieuwbakken Nissanpiloot er als snelste af. "Dit waren dan nog niet de echte toppers, want die rijden mij ook nog een seconde per kilometer zoek, maar we moeten gewoon nog veel leren." Aldus een reële Patrick. In deze moderne cupklasses wordt echt met het mes tussen de tanden gereden en voor je op dat niveau zit ben je nog wel even bezig. "Wat bij het hele team voorop staat is de lol in de sport en de Micra Challenge is een uiterst sportieve, maar ook erg gezellige cup en iedereen die meedoet is een soort familielid. We hoeven gelukkig ons geld er niet mee te verdienen. Het blijft gewoon lekker hobbyen." Het eerste evenement dat officieel op de Nissankalender staat is de internationale Zuiderzeerally die het eerste weekend van april zal worden verreden rondom Emmeloord en Lelystad. Voor die tijd zal Patrick nog met de firma Prodrive Training naar Finland reizen om daar op een van de 1000 bevroren meren te gaan oefenen in het driften onder gladde omstandigheden.

Deel: ' Patrick Veenhuizen Back on Rallytrack in MRT Rally Almere '