Peper stelt provincie ter discussie

Afgelopen dinsdag had Radio 1 een interview met minister Peper van Binnenlandse Zaken. Peper zei dat hij zich zorgen maakt over de positie van de provincie. Volgens de minister is de bestuurslaag verkruimeld tussen het landelijke en lokale niveau. Hij wees erop dat hij als minister van Binnnenlandse Zaken praat met landsdelen, zoals de Randstad, Oost-Nederland of het Zuiden, in plaats van met de afzonderlijke provincies. Daarom vraagt hij zich af of de provincies nog een bijzondere rol hebben. Het Interprovinciaal Overleg (IPO), het samenwerkingsverband van en voor de twaalf provincies, is verbaasd. In een brief aan Peper schrijft het dagelijks bestuur van het IPO dat de uitlatingen van Peper in strijd zijn met het regeerakkoord van Paars II en met de begroting van zijn eigen ministerie, maar ze staan ook haaks op de werkelijkheid. "En dat is op zijn minst verwonderlijk vanuit uw specifieke verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en het democratisch gehalte van het openbaar bestuur in ons land", aldus het IPO.

Zoekwoorden:

Deel: ' Peper stelt provincie ter discussie '