Korps: Friesland, plaats: Friesland 6-06-2002
Politieberichten 5/6 (13.00 uur) t/m 6/6 (07.00 uur)

Resultaten Fryske Diken
Het team Fryske Diken heeft in de periode van 22 mei tot en met 2 juni in Friesland 70.194 voertuigen gecontroleerd op snelheid en 4759 overtredingen geconstateerd. De snelste overtreder buiten de bebouwde kom reed op de N354 van de A32 naar Sneek. Op deze weg waar een maximumsnelheid van 80 kilometer geldt werd een snelheid gemeten van 164 kilometer per uur, een overtreding van 84 kilometer. Binnen de bebouwde kom werd op het Drachtsterplein een snelheid van 89 kilometer geklokt, terwijl hier 50 kilometer is toegestaan. Op een aantal plaatsen in de provincie is naar aanleiding van klachten op snelheid gecontroleerd. In Harlingen op de Westerzeedijk werd een snelheid van 130 km gemeten, een overschrijding van 50 km. In Gerkesklooster op de Verlaatsterbrug werd 95 km gemeten waar 50 km is toegestaan; een overschrijding van 45 km. Op de Rijksweg in Herbaijum werd 92 km gemeten waar 50 km is toegestaan; een overschrijding van 42 km. Ook de komende week controleren de medewerkers van Fryske Diken in de hele provincie weer op alcohol, snelheid, helm, rood licht en gordel. Zo wordt op snelheid onder andere gecontroleerd op de N381 tussen Selmien en Wijnjewoude (woensdag 12 juni) en op de N351 bij de afslag van de A32 bij Oldeholtpade (donderdag 13 juni).

Drachten: winkeldiefstal 3 bedrijven
Woensdag omstreeks 11.45 uur werd in een huishoudelijke artikelenzaak een 46-jarige inwoonster van Joure aangehouden voor winkeldiefstal door een 19-jarige medewerkster van de zaak uit Jistrum. De winkel is gevestigd aan het Raadhuisplein. Weggenomen goederen ter waarde van 27 Euro. Tevens in beslag genomen een tas met goederen ook afkomstig van diefstal en wel bij een speelgoedzaak aan de Zuiderbuurt en een kledingzaak aan het Raadhuisplein. Goederen weer terug naar de eigenaars. Tegen verdachte zal proces-verbaal worden opgemaakt.

Sneek: winkeldiefstal
Woensdag omstreeks 14.20 uur werd een 41-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden in een supermarkt aan de Hugo de Grootstraat. Hij had een pak wijn weggenomen zonder te betalen. Tegen verdachte wordt proces-verbaal opgemaakt.

Harlingen: inbraak woning
Tussen maandag 3 juni en woensdag is ingebroken in een woning aan de Westerzeedijk. Door verbreking van 2 tuindeuren is men binnen gekomen. Weggenomen Delfsblauw porselein en een paar schilderijen. Waarde onbekend. Aangifte is gedaan door een 59-jarige inwoner van Harlingen.

Oudehaske: aanrijding met gewonde
Woensdag omstreeks 17.25 vond een aanrijding plaats op Jousterweg. Een 27-jarige automobilist uit Berlikum en een 25-jarige motorrijder uit Sint Nicolaasga reden achter elkaar over genoemde weg richting Businesspark Heerenveen West. De 25-jarige wilde linksaf slaan richting genoemd business park. De 25-jarige naderde de 27-jarige en wilde hem inhalen om rechtdoor te rijden. Omdat de brug openstond wilde de 25-jarige naar voren doorrijden om wachtende autos in te halen. Door de manoeuvre van de 27-jarige kon de 25-jarige niet inhalen en om een aanrijding te voorkomen week hij uit en botste tegen een bord en een paal in de linkerberm. De 25-jarige is een paar keer over de kop geslagen en in de linkerberm ten val gekomen. Per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis met vermoedelijk een linkeronderbeenbreuk.

Drachten: winkeldiefstal
Woensdag omstreeks 17.30 uur werden een 40-jarige inwoonster van Tijnje en een 19-jarige inwoonster van Amersfoort door de SVS aangehouden voor winkeldiefstal bij een kledingzaak aan de Zuiderbuurt. De verdachten werden aangewezen door een 26-jarige medewerkster van de kledingzaak Bij aanhouding werden nog meer gestolen kledingswaren aangetroffen, namelijk 2 topjes. In het bureau bleek in de rugtas van de 19-jarige 2 nieuwe boeken, een witte broek en een dure jurk aangetroffen die van diefstal afkomstig waren. Een verder onderzoek wordt ingesteld.

Leeuwarden: winkeldiefstal
Woendag omstreeks 17.15 uur werd een 30-jarige inwoonster van Leeuwarden door een 30-jarige inwoonster van Zwolle en medewerkster van een supermarkt aan de Emaakde aangehouden voor winkeldiefstal. Boete 140 Euro en tevens een winkelverbod uitgereikt aan verdachte door de supermarkt. Wat weggenomen is, is onbekend.

Drachten: aanrijding en rijden zonder rijbewijs. Woensdag omstreeks 16.00 uur vond een aanrijding plaats op de Dwarswyk. Een 38-jarige automobilist uit Drachten en een 30-jarige automobilist uit Drachten reden achter elkaar op de Dwarswyk. 2 verschillende lezingen betreffende de oorzaak kop staart botsing. Bij onderzoek bleek dat de 38-jarige automobilist geen rijbewijs had, dat de APK van de auto vervallen was en dat de auto niet verzekerd was. Tegen de 38-jarie is proces-verbaal opgemaakt.

Terschelling: graffity
Woensdag omstreeks 21.05 uur is door een medewerker van een schoonmaakbedrijf, leeftijd onbekend aangehouden een 20-jarige inwoonster van Delfzijl op de Werkhaven. Zij zou met een spuitbus gespoten hebben op een gebouw en een container met zwarte verf. Aangehouden en overgebracht naar het bureau. Boete 50 Euro.

Heerenveen: vernieling en poging moord/doodslag Woensdag omstreeks 22.25 uur kwam een melding binnen om met spoed naar het ijsstadion aan de Pim Mulierlaan te gaan. Er zou een automobilist 2 keer zijn ingereden op 2 medewerkers van een beveiligingsbedrijf. Een 24-inwoner van Kollum en een 61-jarige inwoner van Heerenveen, beiden werkzaam voor een beveiligingsbedrijf surveilleerden op genoemd terrein. Op een gegeven moment zagen zij de automobilist het terrein oprijden en wilde deze controleren, waarop de automobilist 2 maal op hen inreed. Hierna reed de automobilist naar de achterzijde van het ijsstadion en vernielde een ruit van het kantoor van een aannemersbedrijf. De automobilist werd uiteindelijk aangehouden en bleek een 38-jarige inwoner van Heerenveen te zijn. Hij is overgebracht naar het bureau.

Appelscha: rijden onder invloed
Woensdag omstreeks 23.25 uur werd een 49-jarige automobilist uit Appelscha gecontroleerd op de Drentseweg. Op bureau blies hij 310 ugl, goed voor een rijverbod van 2 uur. Afgehandeld via Kort-Om.

Drachten: rijden onder invloed
Donderdag omstreeks 00.16 uur werd een 44-jarige automobilist uit Drachten gecontroleerd op de Zuiderhogeweg. Op bureau blies hij 245 ugl, goed voor een rijverbod van 1 uur. Afgehandeld via Kort-Om.

Noardburgum: snelheidsovertreding
Donderdag omstreeks 00.31 uur reed een 30-jarige automobilist uit Rinsumageest over de Rijksstraatweg, komend uit Hurdegaryp. Hij reed ongeveer met een snelheid van 120 km per uur, haalde een bestelauto in over de markeringsstrepen. Binnen de bebouwde kom van Noardburgum verminderde hij geen snelheid. Uiteindelijk aan de kant gezet. Proces-verbaal zal worden opgemaakt en tevens is het rijbewijs ingevorderd.

Drachten: rijden onder invloed
Donderdag omstreeks 1.45 uur is een 27-jarige automobilist uit Ureterp gecontroleerd op Ureterpvallaat. Op bureau blies hij 305 ugl, goed voor een rijverbod van 2 uur. Afgehandeld via Kort-Om.

Lytsewierrum: aanrijding met letsel
Donderdag omstreeks 00.50 uur vond een eenzijdige aanrijding plaats op de Nijlandsdyk. Een 31-jarige automobilist uit Amersfoort reed over genoemde weg richting Scharnegoutum. Op een gegeven moment sukkelde hij in slaap en kwam in de voor hem linker berm terecht. Reed vervolgens via de berm in een droge sloot en kwam tot stilstand tegen het talud. Auto behoorlijk beschadigd en de 31-jarie is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis met een open vleeswond aan neus en kin.

Goorredijk: snelkraak supermarkt
Donderdag omstreeks 02.55 uur vond een snelkraak plaats in een supermarkt aan de Badweg. Men is binnen gekomen via de slijterij aan de voorzijde. De toegangsdeur van de slijterij naar de winkel werd eveneens geforceerd. 3 rolluiken van vitrines bij de infobalie zijn opengebroken. Weggenomen een grote hoeveel rookartikelen vanuit de vitrines. Hoeveelheid nog niet bekend. Aangifte is gedaan door een 43-jarige inwoner van Gorredijk en medewerker van de winkel.

Leeuwarden: mishandeling
Donderdag omstreeks 05.00 uur kwam bij de politie een melding binnen dat er iemand in de gracht lag op de Weaze. Ter plaatse bleek een 21-jarige inwoner van Leeuwarden in het water te liggen. Uit onderzoek bleek dat deze een 33-jarige inwoner van Leeuwarden met een knuppel op diens hoofd had geslagen. Na de klap en een kleine worsteling belandde de 21-jarige in het water. De 21-jarige aangehouden en overgebracht naar het bureau. De wond van de 33-jarige moest gehecht worden. Onderzoek wordt voortgezet.

Bureau Communicatie tel: 058 880 8272

Deel: ' Persberichten regiopolitie Friesland 06-06-2002 '