Korps: Friesland, plaats: Friesland 11-05-2002
Politieberichten van 10/5 (13.00 uur) t/m 11/5 (13.00 uur)

Harlingen: schietpartij
Vrijdag omstreeks 16.15 uur vond op een terrein aan de Koningsweg een schietpartij plaats waarbij een man in zijn rug werd geschoten. Het slachtoffer, een 41-jarige inwoner van Harlingen, kreeg op het terrein ruzie met een 37-jarige inwoner van Berlikum. De ruzie ging over de verkoop van een auto. Op een gegeven moment liep de ruzie zo hoog op, dat de verdachte een vuurwapen trok en daarmee een aantal keren op het slachtoffer schoot. Het slachtoffer werd in de rug geraakt (geen levensgevaar) en werd per ambulance overgebracht naar het MCL-Zuid, alwaar hij werd opgenomen. De verdachte vluchtte na de schietpartij en kon omstreeks 17.30 uur in de bebouwde kom van Berlikum worden aangehouden. Het vuurwapen, waarmee geschoten was, werd niet aangetroffen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en hij is ingesloten. De recherche zet in de loop van morgen het onderzoek voort.

Joure: vrouw breekt enkel
Vrijdag omstreeks 11.45 uur was een 87-jarige inwoonster van Joure op het balkon van haar woning aan de Prof. Titus Brandsmaweg. Toen zij op het balkon stond, waaide de balkondeur dicht en viel in het slot. De vrouw kon daarop haar woning niet meer in. Zij wilde toen onder de omheining van het balkon doorkruipen om op die manier haar buren te waarschuwen. Tijdens deze actie viel de vrouw en brak haar enkel. Zij werd overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek en is aldaar opgenomen.

Gorredijk: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Nieuwstraat. Waarschijnlijk heeft de auto niet op slot gestaan. Uit de auto werden een koker met 90 tennisballen, een sporttas met tennisrackets en kleding gestolen. De eigenaar, een 51-jarige inwoner van Gorredijk, heeft aangifte gedaan.

Wolvega: inbraak auto
Van woensdag op donderdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Ir. Lelylaan. Het rechter voorportierslot werd geforceerd. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 23-jarige inwoner van Wolvega, heeft aangifte gedaan.

Noardburgum: diefstal tuinartikelen
Van woensdag op donderdag werden bij een bedrijf aan de Rijksstraatweg een aantal tuinartikelen weggenomen. Het betrof hier 2 betonnen brievenbussen, 4 houten tuinmeubels en 4 moderne witte tuinbeelden. De artikelen stonden op het erf van het bedrijf. Een medewerker van het bedrijf, een 42-jarige inwoner van Noard-Burgum, heeft aangifte gedaan.

Zwagerbosch: inbraak auto
Van donderdag op vrijdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Boskwei. Waarschijnlijk is gebruikt gemaakt van een valse sleutel. Uit de auto werden een radio/cd-speler en 20 cds gestolen. De eigenaar, een 21-jarige inwoner van Zwagerbosch, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: auto-inbreker aangehouden
Vrijdag omstreeks 15.45 uur werd op de Zuiderstraat een 26-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden. De verdachte werd door omwonenden op heterdaad betrapt toen hij inbrak in een personenauto van een 40-jarige inwoonster van Grijpskerk. De vrouw heeft aangifte gedaan. De verdachte had het linker voorportier opengebroken en een radio/cd-speler uit de auto weggenomen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en de man is ingesloten.

Joure: winkeldiefstal
Vrijdag omstreeks 17.00 uur werd een 42-jarige inwoonster van Joure op heterdaad betrapt bij een winkeldiefstal. De verdachte had bij een supermarkt aan de Geert Knolweg voor 18,34 weggenomen aan huishoudelijke artikelen. De vrouw werd door de bedrijfsleider, een 47-jarige inwoner van Oudehaske, aangehouden. De bedrijfsleider deed aangifte. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en tegen de vrouw werd proces-verbaal opgemaakt. Na verhoor werd zij weer in vrijheid gesteld.

Veenwouden: onder invloed
Vrijdag omstreeks 21.25 uur werd op het Oosteinde een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 43-jarige inwoner van Veenwouden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 850 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 10 uren. Tevens werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Sneek: alcoholcontrole
Vrijdag omstreeks 22.00 uur werd op de Bolswarderweg een bestuurster van een personenauto gecontroleerd. De bestuurster, een 44-jarige inwoonster van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de vrouw 370 ug/l. Tegen haar werd proces-verbaal opgemaakt en zij kreeg een rijverbod voor 3 uren.

Vrijdag omstreeks 22.35 uur werd op de Bolswarderweg een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De bestuurder, een 31-jarige inwoner van Makkum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 455 ug/l. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 4 uren.

Vrijdag omstreeks 22.40 uur werd op de Bolswarderweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 33-jarige inwoner van Oosthem, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 445 ug/l. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 4 uren.

Vrijdag omstreeks 23.30 uur werd op de Bolswarderweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 37-jarige inwoner van Abbega, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 550 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 6 uren.

Zaterdag omstreeks 02.05 uur werd op de Oppenhuizerweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 52-jarige inwoner van Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 590 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod van 6 uren. Tevens werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Zaterdag omstreeks 02.50 uur werd op de Oppenhuizerweg een bestuurder van een bestelauto gecontroleerd. De bestuurder, een 24-jarige inwoner van de Hommerts, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 340 ug/l. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 2 uren.

Leeuwarden: vernielingen
Vrijdag omstreeks 23.35 uur kwam er een melding binnen dat drie mannen op de Pasteurweg vernielingen zouden aanrichten aan aldaar geparkeerd staande autos. Ter plaatse bleek dat van één auto een buitenspiegel was vernield, terwijl van een ander voertuig de ruitenwissers, de antenne en een buitenspiegels waren vernield. In de onmiddellijke omgeving werden de drie mannen aangetroffen. De mannen, 29, 20 en 19 jaar, allen afkomstig uit Leeuwarden werden aangehouden. De 19-jarige verdachte pleegde bij zijn aanhouding verzet. De verdachten werden overgebracht naar het bureau en zijn ingesloten. De voertuigen stonden voor het aldaar gevestigde garagebedrijf en waren eigendom van dat bedrijf. Wat de aanleiding tot de vernielingen zijn geweest, is niet bekend.

Akkrum: onder invloed
Zaterdag omstreeks 01.40 uur werd op de Boarnsterdyk een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 18-jarige inwoner van Aldeboarn, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 475 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 4 uren. Tevens bleek dat hij niet in het bezit was van een geldig rijbewijs. Ook hiervoor kreeg de jongeman een bekeuring.

Appelscha: openlijke geweldpleging
Nadat het gisteravond ook reeds tot schermutselingen was gekomen op de kermis aan de Boerestreek was het deze avond ook weer zeer onrustig. Omstreeks 22.15 uur liepen een aantal bewoners van het AZC met hun fietsen over de Boerestreek in de richting van het AZC. Aan de andere kant stond een groep plaatselijke jeugd en jeugd uit de omgeving. Over en weer probeerde men de boel uit te lokken door te jennen en het maken van opmerkingen. Door de aanwezigheid van de plaatselijke politie met assistentie van de omliggende eenheden en hondengeleiders kon voorkomen worden dat de groepen met elkaar op de vuist gingen. Door de politie werden enkele charges uitgevoerd om de rust te laten weer keren. De kermis werd gesloten. Een 21-jarige inwoner van Appelscha werd aangehouden ter zake opruiing, terwijl een 17-jarige inwoner van Oosterwolde werd aangehouden ter zake belediging. Bij de aanhouding van de 21-jarige verdachte, die zich hevig verzette, trachtten zijn vrienden dit te voorkomen en werd de politie bekogeld met stenen. De verdachten werden overgebracht naar het bureau en zijn ingesloten. Ook nu is, net als de dag daarvoor, niet bekend wat de aanleiding tot de ongeregeldheden is geweest. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: aanrijding met politieauto
Zaterdag omstreeks 02.40 uur reden twee jongens op een fiets op de Eewal een politieauto voorbij. Toen zij de politieauto bijna gepasseerd waren vielen zij tegen de politieauto aan, waardoor deze licht beschadigd werd. De bestuurder van de fiets, een 24-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. De jongeman wenste nergens aan mee te werken en verklaarde dat niet hij maar zijn maat (verdere gegeven niet bekend) had gereden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau en tegen de man is proces-verbaal opgemaakt. Na verhoor is de verdachte weer in vrijheid gesteld. De vriend van de verdachte moet nog worden gehoord.

Drachten: mishandeling
Zaterdag omstreeks 02.15 uur werd in een horecagelegenheid aan de Noordkade een 17-jarige inwoner van Assen met een fles op het hoofd geslagen, waardoor hij een hoofdwond opliep. De jongen had ruzie gekregen met een 30-jarige inwoner van Rotterdam. De ruzie was ontstaan over voordringen bij een muntautomaat. De Rotterdammer had daarop een fles gepakt en de jongeman op het hoofd geslagen. Het slachtoffer werd overgebracht naar het ziekenhuis en kon na behandeling weer naar huis. De verdachte werd aangehouden en overgebracht naar het bureau. Tegen de verdachte is proces-verbaal opgemaakt.

Oldeberkoop: onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.20 uur werd op de Stellingenweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 31-jarige inwoner van Houtigehage, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de bestuurder 700 ug/l. Tegen de bestuurder werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 8 uren. Tevens werd zijn rijbewijs ingevorderd.

Oosterwolde: mishandeling
Zaterdag omstreeks 03.15 uur vond een vechtpartij plaats op de Stationsstraat. Twee inwoners van Oosterwolde, broers van 29 en 32 jaar, maakten een aantal opmerkingen in de richting van een drietal plaatsgenoten, 15, 18 en 23 jaar, hetgeen ontaarde in ruzie. De broers kregen daarop verschillende klappen en schoppen en vluchten op geen gegeven moment een horecagelegenheid in om aan hun belagers te ontkomen. De 23-jarige verdachte kon ter plaatse worden aangehouden. Hij werd overgebracht naar het bureau en tegen hem is proces-verbaal opgemaakt. De andere twee verdachten werden niet meer aangetroffen en moeten nog worden gehoord. De broers hebben aangifte gedaan.

Drachten: inbraak woning
Zaterdag tussen 00.30 en 02.10 uur werd ingebroken in een woning aan de Ee. Via vernieling van een keukenraam kwam men binnen. De woonkamer werd doorzocht. Uit een in de woonkamer staand dressoir werd geld weggenomen. Tevens waren cds en een videorecorder klaargezet voor vervoerd. De bewoner, een 40-jarige man, heeft aangifte gedaan.

Peperga: aanrijding met drank
Zaterdag omstreeks 05.45 uur vond op de Rijksweg A32 een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto reed in de richting Wolvega en raakte door nog onverklaarbare oorzaak de macht over het stuur kwijt en kwam naast de weg in de sloot tot stilstand. De personenauto vloog in brand. De brandweer heeft het vuur geblust. De auto werd totaal vernield. De bestuurder, een 32-jarige inwoner van Leeuwarden, raakte gewond doch kon de auto op eigen kracht verlaten. De bestuurder bleek gedronken te hebben. De man werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen, alwaar een bloedproef van hem is genomen. De uitslag hiervan is nog niet bekend.

Kornewerderzand: snelheid
Vrijdag omstreeks 14.15 uur werd op de Rijksweg A7 een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 38-jarige inwoner van Helmond, reed met een snelheid van 128 kilometer per uur, terwijl aldaar 70 was toegestaan. De bestuurder kreeg een proces-verbaal en zijn rijbewijs werd ingevorderd.

Oudega: aanrijding met gewonde
Zaterdag omstreeks 06.45 uur vond op de Tsjerkewei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurster van een personenauto raakte met haar wielen in de berm en bij de daarop volgende stuurcorrectie verloor zij de macht over het stuur en kwam in de sloot naast de weg tot stilstand. Door een boer, een 30-jarige inwoner van Oudega, die op het land aan het werk was, werd de auto met de tractor uit de sloot getrokken, waarna de bestuurster, een 23-jarige inwoonster van Gaastmeer, uit haar benarde positie kon worden bevrijd. De vrouw is met onderkoelingsverschijnselen overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272

Deel: ' Persberichten regiopolitie Friesland 11-05-2002 '